Publications (selected)
Some publications online accessible: https://univie.academia.edu/markusritter
Books
Moscheen und Madrasabauten in Iran 1785–1848: Architektur zwischen Rückgriff und Neuerung
(Islamic History and Civilization: Studies and Texts; 62), Leiden, Boston: Brill [2005] 2006 (xviii, 1001 pages with 19 text figures and English summary, 202 fully illustrated pages). [Mosque and Madrasa Buildings in Iran 1785–1848: Architecture Between Re-adaptation and Innovation]. ISBN 978-9004144811
(with Nourane Ben Azzouna) Der Goldkoran: aus der Zeit der Seldschuken und Atabegs;
Vollständige Faksimile-Ausgabe von Cod. arab. 1112 der Bayerischen Staatsbibliothek München: Kommentar / The Golden Qur ’an: from the Age of the Seljuks and Atabeg; Completely reproduced facsimile of Cod. arab. 1112 of the Bayerische Staatsbibliothek in Munich: Commentary, Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 2015 (178 pages, 26 fully illustrated, German & English)
ISBN 978-3-201-01999-6
Der umayyadische Palast des 8. Jahrhunderts in Ḫirbat al-Minya am See von Tiberias: Bau und Baudekor,
[The 8th-Century Umayyad Palace Khirbat al-Minya at the Sea of Tiberias - Architecture and Architectural Decoration (German with English summary)], Wiesbaden: Reichert, 2017 (Studies in Islamic Art and Archaeology | Studien zur islamischen Kunst und Archäologie; 1). 395 pp., 560 ills. in b/w and color, 72 line drawings, 1 folded plan. ISBN 978-3-89500-679-1
Edited books
Facsimile Projects
Der Goldkoran,
München, Bayerische Staatsbibliothek, Cod. arab. 1112, 184 fols., Facsimile Graz: Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, 2011 (Codices Selecti; 108) ISBN 978-3201019446
The Golden Koran in the State Library of Munich.
n: The Golden Koran: Munich, Bavarian State Library, Cod. arab. 1112, Documentation with three facsimile folios, Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt 2011, pp. 2–7 with 3 ills.
ISBN 978-3201019453
Kommentar / Commentary
above, Ritter/Ben Azzouna 2015
Articles and Book Chapters
„Eine neue Richtung geben”: Rezeption von Kunst des islamischen „Orients“ in Mitteleuropa im 19. Jahrhundert, in: Maximilian Hartmuth and Julia Rüdiger (eds), Gezimmertes Morgenland (Vienna: Böhlau 2021), 15-44.
Aquatic Glass Floors in Early Islam, Journal of Glass Studies (Corning, NY) 62/2020, 273-281.
& Laura W. Adlington and Nadine Schibille, Production and Provenance of Architectural Glass From the Umayyad Period, PLoS ONE, online 28.9.2020.
A Glass Room in Abbasid Palaces, Reference to Solomon, and a ‘Unique’ Bottle in Tehran
Zeitschrift für Orient-Archäologie 12/2019 (2020), 226-255.
Eastern Elements in Umayyad Architecture: Audience Hall and Ceremonial Space in Residences, in: Neslihan Asutay-Effenberger and Falko Daim (eds), Sasanidische Spuren in der byzantinischen, kaukasischen und islamischen Kunst und Kultur | Sasanian Elements in Byzantine, Caucasian and Islamic Art and Culture, Mainz 2019, pp. 37–60 (Byzanz zwischen Orient und Okzident; 15).
Kāshi-hā-ye shīsheʾi dar qaṣr-hā-ye ʽabbāsi, tong-i-ye ābgineh dar Tehrān, va kaff-e ābguneh dar kākh-e ḥażrat-e Solaymān, Journal of Iranian Handicrafts 2/2, 2020.
Die frühabbasidischen Glasböden und ihre Ikonographie [Glass floors and their iconography], ch. in: Raqqa, vol. 5, ed. Stefan Heidemann, Palaces at Raqqa: Architectural Decoration, Berlin: De Gruyter, 2018 in print.
Die frühabbasidische Malerei: Wände, Böden, Fassungen [Painting: walls, floors and other], ch. in: Raqqa, vol. 5, ed. Stefan Heidemann, Palaces at Raqqa: Architectural Decoration, Berlin: De Gruyter, 2018 in print.
Abbasidische Holzdecken und bemaltes Holz [Wooden ceilings and painted wood], ch. in: Raqqa, vol. 5, ed. Stefan Heidemann, Palaces at Raqqa: Architectural Decoration, Berlin: De Gruyter, 2018 in print.
Beschnitztes und bemaltes Holt verschiedener Perioden [Carved and painted wood of different periods], ch. in: Raqqa, vol. 5, ed. Stefan Heidemann, Palaces at Raqqa: Architectural Decoration, Berlin: De Gruyter, 2018 in print.
Introduction: Early Photography in the Near and Middle East and the Notion of an ‚Indigenous Lens’ (with Staci Scheiwiller), in: Markus Ritter & Staci G. Scheiwiller, eds, The Indigenous Lens? Early Photography in the Near and Middle East, Berlin: De Gruyter 2018, pp. 11–26.
The Kashan Mihrab in Berlin: a Historiography of Persian Lustreware, in: Yuka Kadoi, ed., Persian Art: Image-making in Eurasia, Edinburgh University Press 2018, pp. 157–178
Islamic Art in Europe: Material for Discussion, (with Johanna Schwanberg), in: Schwanberg (ed.), Dom Museum Wien: Art Religion, Society, Berlin: De Gruyter 2017, pp. 249–260; 211–213, 520–521.
Islamische Kunst in Europa: Ein Stoff für Diskussionen, (with Johanna Schwanberg), in: Schwanberg (ed.), Dom Museum Wien: Kunst _Kirche _Gesellschaft, Berlin: De Gruyter 2017, pp. 249–260; 211–213, 520–521.
Between Iran and Iravân: The Mosque in the Citadel of Yerevan and Patronage in Early 19th-Century Qajar Architecture
| ساج تمسج دقلعة ايروا نب احماى تحاكمان اواى لقاجار ،قرن نوزدهم :ميان ايران و ايوان Memar 102, 2017, pp. 40-45.
一座已消失的恺加时期埃里温城堡内的清真寺 : 19 世纪早期的建筑与认同,及伊朗与地方的建 筑传统 (transl. Yu Yusen), in: Reports on Eurasian Studies, 2, Beijing: 2016, 206-250.
Kurze Geschichte der islamischen Kunstgeschichte in Wien und Österreich [Brief History of Islamic Art History in Vienna and Austria], 2016, online
Umayyad Foundation Inscriptions and the Inscription of al-Walīd from Khirbat al-Minya: Text, Usage, Visual Form, in: H.-P- Kuhnen (ed.), Khirbat al-Minya: Der Umayyadenpalast am See Genezareth, Rahden: 2016 (Orient-Archäologie; Band 36), 59-83.
Cloth of Gold from West Asia in a Late Medieval European Context: The Abū Saʿīd Textile in Vienna - Princely Funeral and Cultural Transfer, in: Juliane von Fircks and Regula Schorta (eds.), Oriental Silks in Medieval Europe, Abegg Stiftung 2016 (Riggisberger Berichte; 21), 231-251.
"The Most Beautiful": The History of the 623/1226 Lustre Mihrab from Kashan
and Persian Art Collecting in Europe (.تاريخج ى محراب زرين فام كاشان ( ٦٣٢ هق / ١٢٢٦ م
:<<و گرد آورى آثار هنرى ايران در اروپا <<زيباترين in: Abbas Akbari (ed.), An Oriental Devotion, نيايش شرفى Teheran, 2015.
Stoff für die Ewigkeit: Luxusgewebe mit arabischen Inschriften in spätmittelalterlichen Fürstengräbern Europas und die Grabhülle Rudolfs IV., in: Heidrun Rosenberg and Michael V. Schwarz, Wien 1365: eine Universität entsteht, Vienna: Böhlau, 2015, pp. 54-71.
(with Majid Mirnezami and Iradj Esmailpour) نظاره خويشتن از پنجره غربي in:
Hamshahri-ye Me'mari فصلنامه همشهرى معماری 29 تابستان , Teheran 1394/2015, pp. 56-65.
Between Iran and Iravan: The Mosque in the Citadel of Yerevan and Patron Identity in Early 19th Century Qajar Achitecture. Memar, Teheran 2013 in print.
Umayyadisches Ornament und christliche Motive: Marmorrelieffriese (Champlevé) im Palast von Ḫirbat al-Minya [Umayyad Ornament and Christian Motifs: Marble Relief Friezes (Champlevé) in the Palace of Khirbat al-Minya]. In: Beiträge zur Islamischen Kunst und Archäologie, vol. 3, Wiesbaden: Reichert 2012, 113-137 with 23 ills.
Zum Siegesmonument in islamischer Kunst: Schlachtenbild und Trophäen an einem Portal im safawidischen Isfahan, Iran 17. Jhdt. [On monuments of victory in Islamic Art: Battle painting and trophies at a portal in Safavid Isfahan, Iran 17th century]. In: Inszenierung des Sieges - Sieg der Inszenierung, eds. Michaela Fahlenbock, Lukas Madersbacher and Ingo Schneider, Innsbruck: Studienverlag 2011, 181-198 with 14 ills.
Kunst mit Botschaft: Der Gold-Seide-Stoff für den Ilchan Abū Saʽīd von Iran (Grabgewand Rudolfs IV. in Wien) - Rekonstruktion, Typus, Repräsentationsmedium [Art with a message: The cloth of silk and gold for the Ilkhan Abu Sa'id (burial garment of Rudolph IV in Vienna) - reconstruction, type, medium of representation]. In: Ritter & Korn (eds.) 2010 (above), 105-135 with 20 ills. and 3 tables.
The Lost Mosque(s) in the Citadel of Qajar Yerevan: Architecture and Identity, Iranian and Local Tradition in the Early 19th century. Iran and the Caucasus 13/2, Leiden and Boston (2009) 2010, 239-280 with 22 figs. and 1 table.
Malerei im safawidischen Iran (1501-1722) und europäische Bilder / Painting in Safavid Iran (1501-1722) and European Pictures. In: Global:Lab - Kunst als Botschaft: Asien und Europa / Art as a Message: Asia and Europe; 1500-1700 (Museum for Applied Arts Vienna, catalogue of the exhibition 3.6.-27.9.2009), ed. Peter Noever, Ostfildern: Hatje 2009, 270-273 with 3 ills.
Das herrscherliche Portal und die Nordseite des Maidans von Schah ʽAbbās I. im safawidischen Isfahan [The Royal Portal and the North Side of the Maydân of Shah 'Abbâs I in Safavid Isfahan]. In: Ritter/Kauz/Hoffmann (eds.) 2008 (above), 337-351 with 3 figs., pls. 3b-5.
Monumental Epigraphy in Iran. Paired Panels with Square Kufic Script and Saʿdī Verses in Safavid and Earlier Islamic Architecture. Eurasian Studies VI, Naples and Halle/Saale (2007-2008) 2010, 19-37, pls. I-VII.
Goldbrokat unter den Mongolen und Ilchanen: ein Schlüsselwerk iranischer Textilkunst des 14. Jhdts. in Wien. Online [Golden Cloth Under the Mongols and Ilkhans: a Key Piece of 14th Century Iranian Textile Art in Vienna].
Re-evaluating the Architecture of 18th-19th-Century Early Qâjâr Iran: The case of religious architecture
\ ميلادي : ابتداي دوران قاجاريهدر ايران (قرن ۱۲ تا ۱۳ هجري) ؛ بررسيموردي معماري مذهبي ارزيابي مجدد معماري قرن ۱۸ تا ۱۹
Memar: Iranian Bimonthly on Architecture and Urban Design 48, Teheran 2008, 44-49.
Early Qajar Architecture of Mosque and Madrase in Political Context. In: The Qajar Epoch, edd. Chahryar Adle und Paul Luft, in preparation; submitted 2000.
[The Making of a Gothic Figural Baldachin: Plan- and Reconstruction-Drawings]. In: Manfred Schuller, Architektonisches Nebenwerk und Befund. In: Beiträge zur fränkischen Kunstgeschichte 1/2, 1996, edd. Markus Hörsch and Peter Ruderich, figs. 22a-b, 35a-c, e-f.
Das Museum für Frühislamische Kunst in Bamberg. INAMO: Informationsprojekt Naher und Mittler Osten 1, 1995, 49-50 [The Museum of Early Islamic Art at Bamberg]. Reprinted as: "Ein Islamisches Museum in Bamberg". In: Der Arabische Almanach, Bonn 1996, 21-24.
-> back