Publications (selected)

Some publications online accessible: https://univie.academia.edu/markusritter

Books

Moscheen und Madrasabauten in Iran 1785–1848: Architektur zwischen Rückgriff und Neuerung

(Islamic History and Civilization: Studies and Texts; 62), Leiden, Boston: Brill [2005] 2006 (xviii, 1001 pages with 19 text figures and English summary, 202 fully illustrated pages). [Mosque and Madrasa Buildings in Iran 1785–1848: Architecture Between Re-adaptation and Innovation]. ISBN 978-9004144811

(with Nourane Ben Azzouna) Der Goldkoran: aus der Zeit der Seldschuken und Atabegs;

Vollständige Faksimile-Ausgabe von Cod. arab. 1112 der Bayerischen Staatsbibliothek München: Kommentar / The Golden Qur ’an: from the Age of the Seljuks and Atabeg; Completely reproduced facsimile of Cod. arab. 1112 of the Bayerische Staatsbibliothek in Munich: Commentary, Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 2015 (178 pages, 26 fully illustrated, German & English)
ISBN 978-3-201-01999-6

Der umayyadische Palast des 8. Jahrhunderts in Ḫirbat al-Minya am See von Tiberias: Bau und Baudekor,

 [The 8th-Century Umayyad Palace Khirbat al-Minya at the Sea of Tiberias - Architecture and Architectural Decoration (German with English summary)], Wiesbaden: Reichert, 2017 (Studies in Islamic Art and Archaeology | Studien zur islamischen Kunst und Archäologie; 1). 395 pp., 560 ills. in b/w and color, 72 line drawings, 1 folded plan. ISBN 978-3-89500-679-1

Edited books

(with Ralph Kauz and Birgitt Hoffmann) Iran und iranisch geprägte Kulturen:

Studien zum 65. Geburtstag von Bert G. Fragner (Beiträge zur Iranistik; 27) Wiesbaden: Reichert, 2008 (xxiv, 435 pages, 11 figures, 12 plates) [Iran and Iranianate cultures]. ISBN 978-3895006074

(with Lorenz Korn) Beiträge zur Islamischen Kunst und Archäologie,

vol. 2, Wiesbaden: Reichert, 2010 (viii, 231 pages, 160 ills. in color and b/w).
ISBN 978-3895007668

(with Ilse Sturkenboom and Fernando Valdéz Fernandéz) Beiträge zur Islamischen Kunst und Archäologie,

vol. 5, Wiesbaden: Reichert, 2017
(224 pp., 111 ills. in color and b/w). ISBN 978-3-89450-238-5

(with Staci G. Scheiwiller) The Indigenous Lens:

Early Photography in the Near and Middle East, Berlin: De Gruyter (Studies in Theory and History of Photography: Schriften der Lehr- und Forschungsstelle für Theorie und Geschichte der Fotografie am Kunsthistorischen Institut der Universität Zürich, series editor Bettina Gockel) in preparation.

(with Mattia Guidetti), Section 8: Islamic Archaeology, in: Barbara Horejs et al. (eds),

Proceedings of the International Concress on Archaeology in the Ancient Near East, 25–29 April, 2016, Vienna, Austria Austrian Academy of Sciences, Wiesbaden: Harrasowitz, in print.

Facsimile Projects

Der Goldkoran,

München, Bayerische Staatsbibliothek, Cod. arab. 1112, 184 fols., Facsimile Graz: Akademische Druck- u. Verlagsanstalt, 2011 (Codices Selecti; 108) ISBN 978-3201019446


Online:
http://daten.digitale-sammlungen.de/

Introduction

Der Goldene Koran in der Staatsbibliothek München.

In: Der Goldkoran, München, Bayerische Staatsbibliothek, Cod. arab. 1112, Dokumentationsmappe mit drei Folios in Faksimile, Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 2010, pp. 2–7 with 3 ills.

The Golden Koran in the State Library of Munich.

n: The Golden Koran: Munich, Bavarian State Library, Cod. arab. 1112, Documentation with three facsimile folios, Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt 2011, pp. 2–7 with 3 ills.
ISBN 978-3201019453

Kommentar / Commentary

above, Ritter/Ben Azzouna 2015

Articles

                                        
(with Johanna Schwanberg), Islamische Kunst in Europa: Ein Stoff für Diskussionen | Islamic Art in Europe: material for discussion, in: J. Schwanberg (ed.), Dom Museum Wien: Kunst _Kirche _Gesellschaft |  Cathedral Museum Vienna: Art_Church_Society Catalogue, Vienna, in press.

The Kashan Mihrab in Berlin: A Historiography of Persian Lustreware, in: Yuka Kadoi (ed.), The Image of Persian Art, Edinburgh (in print).

Between Iran and Iravân: The Mosque in the Citadel of Yerevan and Patronage in Early 19th-Century Qajar Architecture
 | ساج تمسج دقلعة ايروا نب احماى تحاكمان اواى لقاجار ،قرن نوزدهم  :ميان ايران و ايوان Memar 102, 2017, pp. 40-45.


一座已消失的恺加时期埃里温城堡内的清真寺 : 19 世纪早期的建筑与认同,及伊朗与地方的建 筑传统 (transl. Yu Yusen), in: Reports on Eurasian Studies, 2, Beijing: 2016, 206-250.

Kurze Geschichte der islamischen Kunstgeschichte in Wien und Österreich [Brief History of Islamic Art History in Vienna and Austria], 2016, online

Umayyad Foundation Inscriptions and the Inscription of al-Walīd from Khirbat al-Minya: Text, Usage, Visual Form, in: H.-P- Kuhnen (ed.), Khirbat al-Minya: Der Umayyadenpalast am See Genezareth, Rahden: 2016 (Orient-Archäologie; Band 36), 59-83.

Cloth of Gold from West Asia in a Late Medieval European Context: The Abū Saʿīd Textile in Vienna - Princely Funeral and Cultural Transfer, in: Juliane von Fircks and Regula Schorta (eds.), Oriental Silks in Medieval Europe, Abegg Stiftung 2016 (Riggisberger Berichte; 21), 231-251.

"The Most Beautiful": The History of the 623/1226 Lustre Mihrab from Kashan
and Persian Art Collecting in Europe (.تاريخج  ى محراب زرين فام كاشان ( ٦٣٢ هق / ١٢٢٦ م
:<<و گرد آورى آثار هنرى ايران در اروپا <<زيباترين in: Abbas Akbari (ed.), An Oriental Devotion,  نيايش شرفى Teheran, 2015.           

Stoff für die Ewigkeit: Luxusgewebe mit arabischen Inschriften in spätmittelalterlichen Fürstengräbern Europas und die Grabhülle Rudolfs IV., in: Heidrun Rosenberg and Michael V. Schwarz, Wien 1365: eine Universität entsteht, Vienna: Böhlau, 2015, pp. 54-71.

(with Majid Mirnezami and Iradj Esmailpour)  نظاره خويشتن از پنجره غربي  in:
Hamshahri-ye Me'mari فصلنامه همشهرى معماری 29 تابستان , Teheran 1394/2015, pp. 56-65.

Between Iran and Iravan: The Mosque in the Citadel of Yerevan and Patron Identity in Early 19th Century Qajar Achitecture. Memar, Teheran 2013 in print.

Umayyadisches Ornament und christliche Motive: Marmorrelieffriese (Champlevé) im Palast von Ḫirbat al-Minya [Umayyad Ornament and Christian Motifs: Marble Relief Friezes (Champlevé) in the Palace of Khirbat al-Minya]. In: Beiträge zur Islamischen Kunst und Archäologie, vol. 3, Wiesbaden: Reichert 2012, 113-137 with 23 ills.

Zum Siegesmonument in islamischer Kunst: Schlachtenbild und Trophäen an einem Portal im safawidischen Isfahan, Iran 17. Jhdt. [On monuments of victory in Islamic Art: Battle painting and trophies at a portal in Safavid Isfahan, Iran 17th century]. In: Inszenierung des Sieges - Sieg der Inszenierung, eds. Michaela Fahlenbock, Lukas Madersbacher and Ingo Schneider, Innsbruck: Studienverlag 2011, 181-198 with 14 ills.

Kunst mit Botschaft: Der Gold-Seide-Stoff für den Ilchan Abū Saʽīd von Iran (Grabgewand Rudolfs IV. in Wien) - Rekonstruktion, Typus, Repräsentationsmedium [Art with a message: The cloth of silk and gold for the Ilkhan Abu Sa'id (burial garment of Rudolph IV in Vienna) - reconstruction, type, medium of representation]. In: Ritter & Korn (eds.) 2010 (above), 105-135 with 20 ills. and 3 tables.

The Lost Mosque(s) in the Citadel of Qajar Yerevan: Architecture and Identity, Iranian and Local Tradition in the Early 19th century. Iran and the Caucasus 13/2, Leiden and Boston (2009) 2010, 239-280 with 22 figs. and 1 table.

Malerei im safawidischen Iran (1501-1722) und europäische Bilder / Painting in Safavid Iran (1501-1722) and European Pictures. In: Global:Lab - Kunst als Botschaft: Asien und Europa / Art as a Message: Asia and Europe; 1500-1700 (Museum for Applied Arts Vienna, catalogue of the exhibition 3.6.-27.9.2009), ed. Peter Noever, Ostfildern: Hatje 2009, 270-273 with 3 ills.

Das herrscherliche Portal und die Nordseite des Maidans von Schah ʽAbbās I. im safawidischen Isfahan [The Royal Portal and the North Side of the Maydân of Shah 'Abbâs I in Safavid Isfahan]. In: Ritter/Kauz/Hoffmann (eds.) 2008 (above), 337-351 with 3 figs., pls. 3b-5.

Monumental Epigraphy in Iran. Paired Panels with Square Kufic Script and Saʿdī Verses in Safavid and Earlier Islamic Architecture. Eurasian Studies VI, Naples and Halle/Saale (2007-2008) 2010, 19-37, pls. I-VII.

Goldbrokat unter den Mongolen und Ilchanen: ein Schlüsselwerk iranischer Textilkunst des 14. Jhdts. in Wien. Online [Golden Cloth Under the Mongols and Ilkhans: a Key Piece of 14th Century Iranian Textile Art in Vienna].

Re-evaluating the Architecture of 18th-19th-Century Early Qâjâr Iran: The case of religious architecture
\ ميلادي : ابتداي دوران قاجاريهدر ايران (قرن  ۱۲ تا ۱۳ هجري) ؛ بررسيموردي معماري مذهبي ارزيابي مجدد معماري قرن  ۱۸ تا ۱۹  
Memar: Iranian Bimonthly on Architecture and Urban Design
48, Teheran 2008, 44-49.

Early Qajar Architecture of Mosque and Madrase in Political Context. In: The Qajar Epoch, edd. Chahryar Adle und Paul Luft, in preparation; submitted 2000.

[The Making of a Gothic Figural Baldachin: Plan- and Reconstruction-Drawings]. In: Manfred Schuller, Architektonisches Nebenwerk und Befund. In: Beiträge zur fränkischen Kunstgeschichte 1/2, 1996, edd. Markus Hörsch and Peter Ruderich, figs. 22a-b, 35a-c, e-f.

Das Museum für Frühislamische Kunst in Bamberg. INAMO: Informationsprojekt Naher und Mittler Osten 1, 1995, 49-50 [The Museum of Early Islamic Art at Bamberg]. Reprinted as: "Ein Islamisches Museum in Bamberg". In: Der Arabische Almanach, Bonn 1996, 21-24.

-> back