Publikationen

Bücher (Autorschaft)/Books

Leben mit Kunst – Wirken durch Kunst. Sammelwesen und Hofkunst unter Margarete von Österreich, Regentin der Niederlande, Turnhout: Brepols, 2002.
Rezensionen: http://www.hnanews.org/archive/2004/Eichberger.htm (Krista de Jonge)
The Burlington Magazine CXLVI, January 2004 (Paul G. Matthews)
     Sehepunkte 3 (2003), Nr. 10, 15.10.2003 (Mark Meadow)
The Art Bulletin, 86, 2004 (Julien Chapuis) - Journal of the History of Collections, 18, 2006 (Peter Mason)
http://hsozkult.geschichte.hu-berlin.de/rezensionen/2003-2-086 (Sigrid Ruby)

Bildkonzeption und Weltdeutung im New Yorker Diptychon des Jan van Eyck
, Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag, 1987.
Rezension: The Burlington Magazine, Vol. 131, No. 1030 (Jan., 1989), p. 47 (C.R.)

Jan van Eyck als Erzähler
(mit Hans Belting), Worms: Werner‘sche Verlagsgesellschaft 1983.
Rezension: Speculum 60 (1985), 638-641 (Jeffrey Chipps Smith)
The Art Bulletin, LXIX, 4, December, 1987, 651-653 (Carol Purtle)

Bücher (Herausgeberschaft)/ Edited Books

Frauen, Kunst und Macht. Drei Frauen aus dem Hause Habsburg/ The Art of Power. Habsburg Women in the Renaissance (hrsg. mit Annemarie Jordan Gschwend und Sabine Haag), Ausstellungskatalog, Wien, Kunsthistorisches Museum, 2018 (erscheint im Juni).

Visual Typology in Early Modern Europe. Continuity and Expansion
(hrsg. mit Shelley Perlove), Turnhout: Brepols, 2018 (erscheint im Juni).
http://www.brepols.net/Pages/ShowProduct.aspx?prod_id=IS-9782503545509-1

The Artist between Court and City (1300-1600). L’artiste entre la cour et la ville. Der Künstler zwischen Hof und Stadt
(hrsg. mit Philippe Lorentz), in der Reihe: artifex. Quellen und Studien zur Künstlersozialgeschichte (Serienherausgeber: Andreas Tacke), Imhof: Petershof, 2017.

Religion, the Supernatural and Visual Culture in Early Modern Europe: An album amicorum for Charles Zika
(hrsg. mit Jennifer Spinks), Brill: Leiden, 2015.

Women at the Burgundian Court. Presence and Influence – Femmes à la court de Bourgogne. Présence et Influence
(hrsg. mit Anne-Marie Legaré and Wim Hüsken), Turnhout and London : Brepols, 2010.
Anne Simonson, in Renaissance Quarterly 64/3, Fall 2011, p. 919
Ann Roberts, in: Historians of Netherlandish Art, 2012
Cynthia J. Brown, in: Bulletin du bibliophile, N° 2, 2013, p. 380
Jacques Paviot, dans: Francia-Recensio, 2013/4.

Women of Distinction: Margaret of York and Margaret of Austria
(Hrsg.), Dutch edition:  Dames met Klasse: Margareta van York en Margareta van Ostenrijk en Mechelen, Turnhout-London: Brepols und Leuven: Davidsfonds 2005. 
http://www.hnanews.org/archive/2006/11/eichberger.html (Dan Ewing)
http://www.sehepunkte.de/2007/01/9748.html (Sigrid Ruby)

Dürer and his Culture
(hrsg. mit Charles Zika), Cambridge: Cambridge University Press, 1998. 
Rezension:
German Studies Review, Vol. 22, No. 2 (May, 1999), pp. 285-286 (Albrecht Classen)

Buchbeiträge/ Chapters in books

Drei Aufsätze im Ausstellungskatalog: FRAUEN, KUNST UND MACHT. Drei Frauen aus dem Hause Habsburg/ THE ART OF POWER. Habsburg Women in the Renaissance (hrsg. mit Annemarie Jordan Gschwend und Sabine Haag), Wien, KHM, Juni 2018.

  • “Collections and Connoisseurship - Habsburg Women as Patrons of the Arts/ Sammelwesen und Kunstkennerschaft. Die Frauen des Hauses Habsburg.“ (mit Annemarie Jordan Gschwend).
  •  „Erzherzogin Margarete von Österreich (1480-1530), eine kluge Witwe mit Kunstverstand/ Margaret of Austria (1480-1530), an enlightened widow“ (Dagmar Eichberger).
  • „Queen Mary of Hungary, a discerning Art Agent with a Vision/ Königin Maria von Ungarn (1505-1558), eine begabte Kunstagentin mit Weitsicht (mit Annemarie Jordan Gschwend).

“Making Choices: The Seven Joys of the Virgin and The Seven Sorrows of the Virgin,” in Princesses et Renaissance(s) La commande artistique de Marguerite d'Autriche et de son entourage, hrsg. von Magali Briat-Philippe, Pierre-Gilles Girault und Laurence Rivière-Ciavaldini (Editions du Patrimoine, Monuments Nationaux: 2018 – in Vorbereitung).

“Maneuvering between Competing Courts: Jean Lemaire de Belges (1473-1515), Historio-grapher and Connoisseur,” in Imagery and Ingenuity in Early Modern Europe: Essays in Honor of Jeffrey Chipps Smith, hrsg. von Catherine Ingersoll, Alisa M. Carlson und Jessica Weiss (Turnhout: Brepols, 2018 – in Vorbereitung).

„Women who read are dangerous. Illuminated manuscripts and female book collections in the Early Renaissance.” 75-96, In Antipodean Early Modern: European Art Objects in Australian Collections, edited by Anne Dunlop (Amsterdam: AUP, 2018).

“The Seven Sorrows of the Virgin. Spreading a Cult via Dynastic Networks.” 483-512, In The Nomadic Object: Early Modern Religious Art in Global Context, edited by Christine Göttler and Mia M. Mochizuki. (Intersections. Interdisciplinary Studies in Early Modern Culture), Leiden: Brill, 2017.

“Sophisticated Courtier or skilled Artisan? Re-assessing modern notions of the artist in the late Middle Ages and the Early Modern Period”(mit Philippe Lorentz), in The Artist between Court and City (1300-1600). L’artiste entre la cour et la ville. Der Künstler zwischen Hof und Stadt, hrsg. von Dagmar Eichberger und Philippe Lorentz (Petersberg: Imhoff, 2017).

Oratio ad Proprium Angelum: The Guardian Angel in the Rothschild Hours,” 150-63, in The Primacy of the Image in Northern European Art, 1400-1700: Essays in Honor of Larry Silver, hrsg. von Debra Cashion, Ashley West and Henry Luttikuysen (Leiden: Brill, 2017).

“Framing Warfare and destruction in Sixteenth-Century Netherlandish Prints: The Clades Judaeae Gentis Series by Maarten van Heemskerck,” 227-47, in: Jennifer Spinks and Charles Zika (eds.), Disaster, Death and the Emotions in the Shadow of the Apocalypse, 1400-1700. Palgrave Macmillan, 2017.

“Branding: Porträtkunst und Visualisierungsstrategien am Beispiel Margaretes von Österreich, Regentin und Generalstatthalterin der Niederlande,“ 108-19, in: Eva Krems und Sigrid Ruby (Hrsg.), Das Porträt als kulturelle Praxis, Deutscher Kunstverlag: Berlin, 2016.

“Introduction: Scholarship, Friendship and Border-Crossing(mit Jennifer Spinks),” 1-18, in Religion, the Supernatural and Visual Culture in early Modern Europe. An Album Amicorum for Charles Zika, Brill: Leiden, 2016.

“Visualizing the Seven Sorrows of the Virgin: Early Woodcuts and Engravings in the context of Netherlandish Confraternities,” 113-43, in: Emily THELEN (Hg.), The Seven Sorrows Confraternity of Brussels: Drama, Ceremony, and Art Patronage (16th-17th Centuries), Brepols (Studies in European Urban History, 37): Turnhout, 2015.

“Gideon, an Old Testament Hero in Action. Burgundian Symbolism and the Visual Language of Protestant Flanders,” 684-710, in: Imago Exegetica: Visual Images as Exegetical Instruments, 1400-1700’ (INTE 33), hrsg. von James Clifton, Walter S. Melion und Michel Weemans (Leiden: Brill, 2014).

 “Official portraits and regional identities. The case of Emperor Maximilian I (1459-1519),” in The Habsburgs and their Courts in Europe, 1400-1700. Between Cosmopolitism and Regionalism, hrsg. von Herbert Karner, Ingrid Ciulisová und Bernardo J. García, 2014, 100-114, http://www.courtresidences.eu/index.php/news/website/

 “Margaret of Austria’s Treasures. An early Habsburg Collection in the Burgundian Netherlands,” 71-80, in: Fernando Checa Cremades (Hrsg.), El museo imperial. El coleccionismo artístico de los Austrias en el siglo XVI, Villaverde Editores: Madrid 2013.

“Der Prophet Jona zwischen Typologie und Historie, Akzentverschiebungen in der Kunst des 16. Jahrhunderts,” 117-38, in: Johann Anselm Steiger und Wilhelm Kühlmann (Hrsg.), Der problematische Prophet. Die biblische Jona-Figur in Exegese, Theologie, Literatur und bildender Kunst, Berlin 2011.

 “Instrumentalising Art for Political Ends. Margaret of Austria, ‘regente et gouvernante des pais bas de l’empereur’,” 571-84, in : Éric Bousmar, Alain Marchandisse, Bertrand Schnerb und Jonathan Dumont (Hrsg.), Femmes de pouvoir, femmes politiques durant les derniers siècles du Moyen Âge et au cours de la première Renaissance, Brüssel: De Boeck, 2011 (Bibliothèque du Moyen Âge, 28).

 “Margaret of Austria and the documentation of her collection in Mechelen,” in The Inventories of Charles V and the Imperial Family, hrsg. von Fernando Checa Cremades, vol. III., p. 2351-2363, Madrid: Villaverde, 2010.

 “Playing Games. Men, Women and Beasts on the Backgammon Board for King Ferdinand I and Queen Anna of Bohemia and Hungary,” in Women at the Burgundian Court. Presence and Influence – Femmes à la court de Bourgogne. Présence et Influence, hrsg. von Dagmar Eichberger, Anne-Marie Legaré und Wim Hüsken, Turnhout und London: Brepols, 2010.

“Dürer and the Netherlands: Patterns of Exchange and Mutual Admiration,” 149-65 und 258-62, in, The Essential Dürer, hrsg. von Larry Silver und Jeffrey Chipps Smith, Philadelphia: University of Pennsylvania Press:, 2010.

“Margaret of Austria and the documentation of her collection in Mechelen,” in: Fernando Checa Cremades (Hrsg.), The Inventories of Charles V and the Imperial Family, vol. III., p. 2351-2363, Madrid: Villaverde, 2010.

“Ein ‘Musenhof’ in den südlichen Niederlanden als Vorbild für das Alte Reich,” 91-98, in Apelles am Fürstenhof. Facetten der Hofkunst im Alten Reich, hrsg. von Matthias Müller, Klaus Weschenfelder, Beate Böckem und Ruth Hansmann, Coburg, 2010.

“Distance physique – proximité spirituelle: la double présence de Marguerite d’Autriche à Brou et à Malines,“ 41-57, in: Caecilia Pieri (Hrsg.), Brou, un monument européen à l’aube de la Renaissance/ Brou, a European Monument in the Renaissance, Centre des monuments nationaux, Paris 2009. http://editions.monuments-nationaux.fr/fr/les-ouvrages-en-ligne/bdd/livre/13.

’Una libreria per donne assai ornata et riccha’ – Frauenbibliotheken des 16. Jahrhunderts zwischen Ideal und Wirklichkeit,“ 241-64, in: Gabriela Signori (Hrsg.), Die lesende Frau, Wolfenbüttel, 2009.

“Patterns of Domestication. Exotic animals, plants and people in Australian and European Decorative Arts,“ 336-42, in: Jaynie Anderson (Hrsg.), Crossing Cultures. Conflict, Migration and Convergence, Proceedings of the 32th Congress of the international Committee of the History of Art (CIHA), Melbourne, 13th to 18th January 2008, Melbourne, 2009.

 “Begegnungen. Grünewald im Spiegel seiner Zeitgenossen,” 2-14, in Grünewald und der Isenheimer Altar. Ein Meisterwerk im Blick, hrsg. von Pantxika Béguerie-De Paepe und Philippe Lorentz, Paris: Musée d’Unterlinden, 2007.

 “ALBERTVS · DURER · NORICVS. Un artista europeo en el contexto de su ciudad natal, Nuremberg/ A European artist in the context of his native city, Nuremberg,” 65-81 (spanisch) und 482-488 (englisch), in Durero y Cranach. Arte y Humanismo en la Alemania del Rinascimiento, hrsg. von Fernando Checa Cremades, Madrid: Thyssen-Bornemisza Museum, 2007.

 “Margaret of Austria. A Princess with Ambition and Political Insight,” 48-55, in Women of Distinction: Margaret of York and Margaret of Austria/ Dutch edition:  Dames met Klasse: Margareta van York en Margareta van Ostenrijk en Mechelen, hrsg. von Dagmar Eichberger, Turnhout-London: Brepols/ Leuven: Davidsfonds 2005.

“The Culture of Gifts. A Courtly Phenomenon from a Female Perspective,” 286-95, in Women of Distinction: Margaret of York and Margaret of Austria, hrsg. von Dagmar Eichberger, Turnhout-London: Brepols/ Leuven: Davidsfonds 2005.

“Illustrierte Festzüge für das Haus Habsburg-Burgund: Idee und Wirklichkeit,“ 73-98, in Hofkultur in Frankreich und Europa im Spätmittelalter. La culture de cour en France et e Europe à la fin du Moyen Âge, hrsg. von Christian Freigang und Jean-Claude Schmitt, Berlin, 2005.

“’Car il me semble que vous aimez bien les carboncles’ - Die Schätze Margaretes von Österreich und Maximilians I.,“ 129-52, in: Vom Umgang mit Schätzen,  Konferenz am Institut für Realienkunde des Mittelalters und der frühen Neuzeit, hrsg. von Elisabeth Vavra, Kornelia Holzner-Tobisch, Thomas Kühtreiber, Wien: Österreichische Akademie der Wissenschaften 2007.

“The Winged Altarpiece in Early Netherlandish Art,” 152-72, Abb. 92-102, in Making Medieval Art, hrsg. von Philip Lindley, Stamford: Paul Watkins, 2003.

“A Cultural Centre in the southern Netherlands: the Court of Archduchess Margaret of Austria (1480-1530) in Mechelen,“ 239-58, Abb.3-9, in Princes and Princely Culture (c. 1450-1650), hrsg. von M. Gosman, A. Vanderjagt und A. MacDonald, Leiden: Brill, 2003.

“Stilpluralismus und Internationalität am Hofe Margarete von Österreichs (1506-1530),“ 261-83, in Wege zur Renaissance, hrsg. von Norbert Nußbaum, C. Euskirchen und Stephan Hoppe, Köln, 2003.

“A noble Residence for a Female Regent. Margaret of Austria and the Construction of the Palais de Savoy in Mechelen,“ 25-46 plus illustrations, in Architecture and the Politics of Gender in Early Modern Europe, hrsg. von Helen Hills, Aldershot and Burlington: Ashgate, 2003.

“Neue Wege in der Kunst des Hochdrucks: der Riesenholzschnitt,“ 28-35, in Albrecht Dürer. Das druckgraphische Werk, hrsg. von Rainer Schoch, Matthias Mende und Anna Scherbaum, Bd. 2, München: Prestel, 2002 sowie mehrere Katalogbeiträge.
Rezension: www.sehepunkte.de/2003/11/pdf/3444.pdf (Annette Kranz)

“Close Encounters with Death: Changing Representations of Women in Renaissance Art and Literature,” 173-96, in Festschrift in Honour of Margaret M. Manion, hrsg. von Bernard Muir, Exeter: Exeter University Press, 2002.

“Habsburg und das kulturelle Erbe Burgunds,” 184-95, in Jan van Eyck und seine Zeit. Flämische Meister und der Süden, 1430-1530, hrsg. von Till-Holger Borchert, Gent, 2002.
Rezension: http://www.hnanews.org/archive/2002/11/borchert.html (Marina Belozerskaya)

“Dürer and his Culture - an Introduction,“ (mit C. Zika), 1-10, und “Select Bibliography: Albrecht Dürer, 1971-1997 (mit C. Zika), 237-50, in Dürer and his Culture, hrsg. von Dagmar Eichberger und Charles Zika, Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

Naturalia and Artefacta: Dürer's Nature Drawings and Early Collecting," 13-37 und 12-16, in Dürer and his Culture, hrsg. von Dagmar Eichberger und Charles Zika, Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

"Devotional Objects in Book Format: Diptychs in the Art Collection of Margaret of Austria and her Family," 285-303, in The Art of the Book: Its Place in Medieval Worship, hrsg. von Margaret Manion and Bernhard Muir, Exeter: Exeter University Press, 1998.

“Dürer and the Printed Book,“ 45-62, in Albrecht Dürer in the Collection of the National Gallery of Victoria, hrsg. von Irena Zdanowicz, Melbourne: The National Gallery, 1994.

“Image follows Text? - The Visions of Tondal and its Relationship to Depictions of Hell and Purgatory in Fifteenth Century illuminated Manuscripts,“ 129-40, in Margaret of York, Simon Marmion and The Visions of Tondal (Papers delivered at a symposium held at the J. Paul Getty Museum, June 1990), hrsg. von Thom Kren, Malibu: The J. P. Getty Museum, 1992.

Zeitschriftenaufsätze/ Journal Articles

“The TABLEAU VIVANT - an Ephemeral Art Form in Burgundian Civic Festivities,“ Parergon, 6A (1988), 37-64.

“Burgundian Tapestries - Art for Export and for Pleasure,“ Australian Journal of Art, X (1992), 23-44

“Re-shaping the Museum Landscape of Berlin in the 1990's,“ Museum News (Victoria, Australia), Mai (1993), 10-11.

“Family Members and Political Allies: The Portrait Gallery of Margaret of Austria in Mechelen,“ (mit Lisa Beaven), Art Bulletin, LXXVII,2 (1995), 225-48.

 “Rediscovering ‘Beneath the Arena’ - a Principal Work by Karl von Piloty in The Ballarat Fine     Art Gallery,“ The Art Bulletin of Victoria (1995), 15-26.

 “Unter der Arena - ein wiedergefundenes Hauptwerk Karl Theodor Pilotys in Australien,“ Pantheon, LIII (1995), 196-202.

„Female patronage in the light of dynastic ambitions and artistic quality,“ Oxford Journal of Renaissance Studies, 10 (1996), 259-79.

The Grand Louvre: a Change in Direction,“ The Bulletin of the University of Melbourne Museum of Art, 8,1 (1996), 3-5.

 “A Renaissance Reliquary Collection in Halle, and its illustrated Inventories,” The Art Bulletin of Victoria, 37 (1996), 19-36.

“Bernard van Orley's Triptych ‘La Vertu de Patience’ and the Office of the Dead,“ Bulletin des Musées Royaux des Beaux-Arts/ Koninklijke Musea voor Schone Kunsten, 43-44 (1994-1995), 45-80 [veröffentlicht: Dezember 2000].

“A Renaissance Princess named Margaret. Fashioning a Public Image in a Courtly Society,” Melbourne Art Journal 5 (2001), 4-24.

“Hoofse hobby’s, over humanisme en mecenaat in de vroege 16de eeuw,” Kunstschrift 1, 2002, 32-7.

Rezensionen & Tagungsberichte/ Reviews & Conference Reports

Rezension: Rainer Budde / Roland Krischel (Hrsg.): Genie ohne Namen. Der Meister des Bar-tholomäus-Altars, Köln: DuMont 2001, in: KUNSTFORM 3 (2002), Nr. 3 - abrufbar unter: http//www.sfn.uni-muenchen.de/rezensionen/kunstform/ 2002/03/k3770152999.html
 
Rezension: Marina Belozerskaya, Rethinking the Renaissance: Burgundian Art across Europe, Cambridge-New York: Cambridge University Press: in: Burlington Magazine 2003.

Rezension: Jeffrey Chipps Smith, The Northern Renaissance Art, Berlin: Phaidon Verlag 2004, in: KUNSTFORM 6 (2005), Nr. 5 [15.05.2005], abrufbar unter: http://www.kunstform.historicum.net/2005/05/5041.html

Rezension der Ausstellung: Joos van Cleve. Leonardo des Nordens, Suermondt-Ludwig Muse-um, Aachen, 17. März–26. Juni 2011. hrsg. von Peter van den Brink mit Alice Taatgen und Heinrich Becker (Stuttgart: Belser, 2011), in Kunstchronik 2011, 131-36.

Übersetzung von Fachtexten/ Translations

Antoine de Schryver, Das Gebetbuch Karls des Kühnen. Ein flämisches Meisterwerk für den Hof von Burgund (Los Angeles, J. P. Getty Museum Ms. 37), Luzern, 2007 – aus dem Französischen (mit Dr. Helga Kaiser-Minn).



-> zurück