Publications
Books
Towards an Aesthetic of Production, Zürich/Berlin: diaphanes in Koop. mit Chicago University Press, 2017
Produktionsästhetik, Zürich/Berlin: diaphanes, 2010
Reviews:
Sehepunkte 11:6 (www.sehepunkte.de/2011/06/19401.html)
Philosophy of photography, 3:1, 2012, p. 311-318.
Abstraktion – Kapitalismus – Subjektivität. Die Wahrheitsfunktion des Werks in der Moderne, München: Fink Verlag, 2008
Reviews:
Frankfurter Allgemeine Zeitung („Ein Bild ist wie eine Rose ist wie ein Stuhl“, www.faz.net)
Sehepunkte 09:5 (www.sehepunkte.de/2009/05/15104.html)
Texte zur Kunst, No. 74, Juni 2009, p. 141-149.
Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, Vol. 55, No. 2, 2010, p. 141-149.
Zeitschrift für Kunstgeschichte, Vol. 74, 2/2011, p. 280-94.
The Sublime Is Now. Zu den Schriften und Gesprächen Barnett Newmans, Koblenz 1996.
Editorships
Sebastian Egenhofer/Inge Hinterwaldner/Christian Spies (Eds.), Was ist ein Bild? Antworten in Bildern. Gottfried Boehm zum 70. Geburtstag, München: Fink Verlag 2012
Gottfried Boehm/Sebastian Egenhofer/Christian Spies (Eds.), Zeigen. Die Rhetorik des Sichtbaren, München: Fink Verlag 2010
Review: www.nzz.ch/lies_nicht_sondern_schau-ld.971586
Papers / Essays / Lexicon Entries
In Preparation:
„Das Meer des Tauschs und die Tinte des Gedächtnisses. Verdinglichung und Widerstand in Marcel Broodthaers’ Académie I, 1968“, in: Petra Lange-Berndt/Isabelle Lindermann (Eds.), Zwölf Vorträge zu 1968. Von künstlerischen Praktiken und vertrackten Utopien.
„Optics and Humor in the Work of Dan Graham”, in: Ursula Frohne (Ed.), Intermedia – New Perspectives on American Art, Terra Foundation Essays, Chicago/Paris.
„Money and Image in the Work of Andy Warhol,“ in: David Homewood/Paris Lettau (Eds.), Circa 1970: The Ends of Painting (powerpublications, Sydney).
„The Alphabet and the Sea: On the Topics of Marcel Broodthaers’ Œuvre”, in: Marcel Broodthaers, Aust.-Kat. Museum Fridericianum, ed. by Anna Sailer and Susanne Pfeffer
„Techniques de la mémoire et transmission dans l’œuvre de Marcel Broodthaers”, in: Larisa Dryansky/Antonio Somaini (et al.) (Eds.), Repenser le medium.
Published:
„Ströme, Filter und Sensoren. Alteritätsbezug von Technik und Kunst“, in: Rebekka Ladewig/Angelika Seppi (Hg.), Milieu Fragmente. Technologie und ästhetische Perspektiven, Leipzig: Spector Books, 2020, p. 76-95.
„Respondenz: Bahnfahrt durch Suevien“, in: Monika Leisch-Kiesl, Zeich(n)en.Setzen. Bedeutungsgenerierung im Mäandern zwischen Bildern und Begriffen, Bielefeld: transcript, 2020, p.141-155.
„L'horizon de la faim. L'économie de l'excès et du manque de Malévitch", in: Olivier Camy/Cécile Pichon-Bonin (Eds.), La Politique de Malévitch (Conference proceedings, Dijon, Dez. 2018, in preparation), Tusson, Charente 2019, p. 153-165.
„Dispositive der Formgenese. Zwischen Perspektive und Abstraktion“, in: Formbildung und Formbegriff. Das Formdenken der Moderne, ed. by Markus Klammer, Malika Maskarinec, Rahel Villinger, and Ralph Ubl, Paderborn: Fink, 2019, p. 359-95.
„Sprache, Raum und Zufall in Marcel Duchamps Großem Glas und Stéphane Mallarmés Un Coup de Dés“, in: Giulia Agostini (Hg.), Mallarmé. Begegnungen zwischen Literatur, Philosophie, Musik und den Künsten, Wien: Passagen Verlag 2019, p. 56-89.
„Between Fetish and Hardware: The Dialectic of Site‐Specificity in Sam Lewitt’s More Heat than Light,“ in: DeMATERIALISATIONS in Art and Art-Historical Discourse in the Twentieth Century. Proceedings of a conference held in Tomaszowice on 14–16 May 2017, ed. by Wojciech Bałus and Magdalena Kunińska, Krakau 2018, p. 127-135.
„Technik, Rhythmus und Subjektivität in drei Arbeiten von Bruce Nauman“, in: Eva Ehninger/Isabel Friedli/Martina Venanzoni (Ed.), Bruce Nauman: A Contemporary, Schaulager Basel 2018, p. 165-197 [„Technique, rhythm and subjectivity in three works by Bruce Nauman“, in: Eva Ehninger /Martina Venanzoni (Eds.), Bruce Nauman: A Contemporary, Schaulager Basel 2018, p. 151-81.
Lemma „Grid“, in: Anika Reineke, Anne Röhl, Mateusz Kapustka, Tristan Weddigen (Eds.), Textile Terms, Berlin: Reimer 2017, p. 131-134.
„Geld und Bild bei Andy Warhol“, in: Inge Hinterwaldner, Michael Hagner, Vera Wolff (Eds.), Einwegbilder, München: Fink Verlag, 2016, p. 109-129.
„Schrift und Sediment. Figuren der Zeitlichkeit in Marcel Broodthaers’ Werk“, in: Ulla Haselstein (u.a.) (Eds.), Allegorie, DFG-Tagungsband, Berlin: De Gruyter, 2016, p. 676-698 and 774-82.
„Zeit, Geld und Materie. Ästhetische Materialität heute“, in: and material and money and crisis, Exhibition catalogue MuMOK Wien, Köln: Verlag der Buchhandlung Walter König, 2013, p. 43-56.
„The Becoming of the Readymade. The concept of the work of art after Duchamp”, in: The Challenge of the Object, 33rd Congress of the International Committee of the History of Art, Congress Proceedings – Part 4, ed. by G. Ulrich Großmann and Petra Krutisch, Nürnberg 2013, p. 1228-1230.
„Theater der Gestalt. Robert Morris und die Grenzen der Phänomenologie“, in: Olga Moskatova, Sandra Reimann, Kathrin Schönegg (Ed.), Jenseits der Repräsentation. Körperlichkeiten der Abstraktion in moderner und zeitgenössischer Kunst, München: Fink Verlag, 2013, p. 211-232.
„Subject Formation and Spectacle Critique in Paul McCarthy’s Work“, in: Ileana Parvu (Ed.), Objets en procès. Après la dématérialisation de l'art, 1960-2010, Genf: Métis Presses, 2012, p. 125-142.
„For a Topic of Counterproduction“, in: Counter-Production, Online publication accompanying the exhibition Counter-Production, Generali Foundation, Wien, Sept. 7th - Dec. 16th 2012, ed. by Diana Baldon and Ilse Lafer, Part 2 (http://foundation.generali.at/fileadmin/grafikpool/9_presse-service/Counter-Poduction/Counter-Production_Part2_17._Oktober_2012.pdf ; 19.10.2012).
„Die irreduzible Modalität der Fiktion. Marcel Broodthaers, Ein Wintergarten“, in: Sebastian Egenhofer/Inge Hinterwaldner/Christian Spies (Eds.), Was ist ein Bild? Antworten in Bildern. Gottfried Boehm zum 70. Geburtstag, München: Fink Verlag 2012, p. 123-125.
„Grund und Territorium bei Hercules Segers“, in: Matteo Burioni/Gottfried Boehm (Eds.), Der Grund. Das Feld des Sichbaren, München: Fink Verlag 2012, p. 250-76.
„Präsenz des Unpersönlichen. Das Porträt bei Warhol“/“Presence of the Impersonal. Warhol’s Portraits“, in: Jüdische Genies. Warhols Juden/Jewish Geniuses. Warhol’s Jews, Exhibition Catalogue Jüdisches Museum Wien, Wien 2012, p. 10-16.
„Notes on the Ontology of the Image“, in: James Elkins/Maja Naef (Ed.), What Is an Image? The Stone Art Theory Institutes, Vol 2, University Park (PA): The Pennsylvania State University Press, 2012, p. 186-190.
„Bild/Träger“, Rheinsprung 11, No. 2, Bild Modell, Aller-Retour, ed. by Johannes Bruder (et al.), Nov. 2011, p. 200-207 (https://rheinsprung11.unibas.ch/archiv/ausgabe-02/glossar/bildtraeger.html ; 19.10.2012).
„Für eine Topik der Bildkritik“, in: Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, Vol. 56/1, 2011, p. 143-150.
„What Is Political about Hirschhorn’s Art“, in: Thomas Hirschhorn. Establishing a Critical Corpus, Biennale Venedig 2011, Zürich: JRP/Ringier 2011, p. 99-123.
„Reproduktion und Wiederholung“/“Reproduction and Repetition“, in: So machen wir es. Techniken und Ästhetik der Aneignung. Von Ei Arakawa bis Andy Warhol/That’s the way we do it. Techniques and Aesthetic of Appropriation. From Ei Arakawa to Andy Warhol, ed. by Yilmaz Dziewior, Exhibtion Catalogue Kunsthaus Bregenz, Bregenz, Oberhausen 2011, p. 30-45.
„Image and Machine: Introduction to Thomas Hirschorn’s Spinoza Monument“, in: Dimitris Vardoulakis (Ed.), Spinoza Now, Minneapolis: Univ. of Minnesota Press, 2011, p. 237-261.
„Aesthetic materiality in conceptualism“, in: Armen Avanessian/Luke Skrebowski (Eds.): Aesthetics and Contemporary Art, Berlin: Sternberg Press 2011, p. 87-99.
„Figures of defiguration. Four theses on abstraction“, in: Terry Myers (Ed.), Painting, The Whitechapel Documents of Contemporary Art, Cambridge (Mass.)/London: MIT Press 2011, p. 209-217 (Reprint of: Figures of defiguration. Four theses on abstraction“, in: Texte zur Kunst, Vol. 18, No. 69 (March 2008), p. 139-145).
„Subjectivity and the Production of Meaning in Warhol’s Early Work“, in: Andy Warhol. The Early Sixties, Exhibition Catalogue Kunstmuseum Basel (Sept. 5th - Jan 23rd 2011), ed. by Mendes Bürgi and Nina Zimmer, Ostfildern: Hatje Cantz, 2010, p. 32–45 and p. 207f.
„Zeit und Sichtbarkeit bei Michael Asher“, in: Gottfried Boehm/Sebastian Egenhofer/Christian Spies (Eds.), Zeigen. Die Rhetorik des Sichtbaren, München: Fink Verlag 2010, p. 337–371.
[Entries (co-written with the artist) and accompanying essays] in: Christian Schwarzwald, Manual. Werke/Works 2000-2010, Berlin: Extra Verlag, 2010, p. 214–410 (German and English).
„Introduction to Abstraktion Kapitalismus Subjektivität – Die Wahrheitsfunktion des Werks in der Moderne“ (excerpt) [Engl. translation], in: Transitory Objects, Exhibition catalogue Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Wien, Jul 3rd - Oct 31st 2009, ed. by Johannes Porsch, Köln: Walther König, 2009, p. 97-107.
„Guss und Produktion. Die Readymades und das Große Glas“, in: Wolfram Pichler / Ralph Ubl (Eds.), Topologie. Falten, Knoten, Netze, Stülpungen in Kunst und Theorie, Wien: Turia + Kant, 2009, p. 193-233.
„Form und Differenz. Zu einer Topik der Modernen Abstraktion“, in: G. Boehm/ B. Mersmann / Ch. Spies (Eds.): Movens Bild. Zwischen Evidenz und Affekt, München: Fink Verlag, 2008, p. 65-91.
„Bild der Kunstkritik als Schwimmerin“, in: Verena Krieger (Ed.), Kunstgeschichte & Gegenwartskunst. Vom Nutzen und Nachteil der Zeitgenossenschaft, Köln/Weimar/Wien: Böhlau Verlag, 2008, p. 59-66.
„Figuren der Defiguration. Vier Thesen zur Abstraktion“, in: Texte zur Kunst, Vol. 18, No. 69 (March 2008), p. 60-71.
„Zur Topik des Werkbegriffs in der Moderne“, in: Inästhetik, No. 0, Juni 2008, p. 141-148.
„Zur Produktionslogik der Farbfeldmalerei“/“On the Production Logic of Color Field Painting“, in: Color-Field Painting, Exhibition Catalogue Kunsthalle Baden-Baden (Jul 21st - Sep 30th 2007), ed. by Karola Grässlin, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2007, p. 31-48 [German and English].
„Die Abstraktion und die Topik des Imaginären“, in: Claudia Blümle/Armin Schäfer (Eds.), Struktur, Figur, Kontur. Abstraktion in Kunst und Lebenswissenschaften, Zürich/Berlin: diaphanes, 2007, p. 269-295.
„Passagen des Objekts in der Kunst der Moderne“/“Passages of the Object in the Art of Modernity“, in: Re-Object, Ausst.-Kat. Kunsthaus Bregenz (Feb 18th - May 13th 2007), ed. by Eckhard Schneider, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König, 2007, p. 129-139 / English translation p. 162-168.
„Prekarität und Form“/“Precarity and Form“, in: Thomas Hirschhorn: ‚The Procession’, kestnergesellschaft Hannover, March 24th - May 28th 2006 (n.p.).
„Theater und Gewalt“/“Theatre and violence“, in: Catherine Sullivan, Exhibition Catalogue Braunschweig / Aachen / Zürich 2007, p. 161-169 / English translation p. 13-28.
„Minimal Art“, in: DuMonts Begriffslexikon zur zeitgenössischen Kunst, hg. v. Hubertus Butin, Köln 2002 (2nd ed. 2006), p. 210-215.
„Schwärme und Singularitäten“, in: Teresiña Talarico, Exhibition Catalogue Dordrechts Museum / Museum Kurhaus Kleve, 2003/2004, p. 14-29.
„Bilder Denken“, in: Siegfried Anzinger, Exhibition Catalogue Galerie Elisabeth und Klaus Thoman, Innsbruck 2002, p. 7-17.
„Resonanzen“, in: Siegfried Anzinger, Exhibition Catalogue, Kunsthalle Bielefeld 2000, p. 47-55.
„Der armselige Baum. [Rosemarie Trockel]“, Catalogue Köln-Skulptur, Köln 1999, p. 176-79.
„Limits. Gegen die Ökonomie des Monochromen“, in: Thomas Zaunschirm (Ed.): Die Farben Schwarz, Exhibition Catalogue Landesmuseum Johanneum, Graz (May 28th - Oct 10th 1999), Wien 1999, p. 124-129.
„Knirschen. Zu den Zeichnungen von Rosemarie Trockel“, in: Rosemarie Trockel, Exhibition Catalogue Kunsthalle Hamburg a.o., Köln 1998, p. 96-98 .
„Laub“, in: Thomas Demand, Exhibition Catalogue Kunstverein Freiburg im Marienbad 1998, p. 6f.
„Die pragmatische Zeichnung und die Entgrenzung des Werkbegriffs“, in: Den Gedanken auf der Spur bleiben - Zeichnungen 1950-1990 aus dem Kaiser-Wilhelm Museum Krefeld, Krefeld 1996, p. 14-25.
Reviews
„Vom ‚Wunderblock’ zum ‚Wintergarten’. Modelle der Entgegenwärtigung bei Marcel Broodthaers“, in: Terpentin.org (http://www.terpentin.org/de/vom-wunderblock-zum-wintergarten-modelle-der-entgegenwartigung-bei-marcel-broodthaers ).
„Zwischen Wolke und Palmzweig. Marcel Broodthaers im Museum für Gegenwartskunst, Basel“, Texte zur Kunst, No. 95, Sept. 2014, p. 232-37.
„Immer noch einer von uns? Isabelle Graw befragt Julia Gelshorn, Sebastian Egenhofer, Fiona McGovern und Chris Reitz zur aktuellen Rezeption Martin Kippenbergers“, Texte zur Kunst, Vol. 23, No. 90, June 2013, p. 159-179, p. 165-69.
„Leerdeklinationen von Malerei. Christopher Wool im Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris“, Texte zur Kunst, Vol. 22, No. 88 (Dec 2012), p. 196-199.
„Michael Fried: Four Honest Outlaws“, http://www.sehepunkte.de/2012/09/20445.html.
„Unselbstverständlichkeiten. Exerzitien über die Konventionalität der Kunst. Rosemarie Trockel in der Kunsthalle Zürich“, in: Texte zur Kunst, Vol. 20, No. 79 (Sept 2010), p. 240–44.
„Krise des Ästhetischen – Geschichtlichkeit des Werks. Nairy Baghramian in der Staatlichen Kunsthalle Baden-Baden“, in: Texte zur Kunst, No. 71, Sept 2008, p. 236-242.
„Partizipation kann nicht provoziert werden. E-Mail-Interview mit Thomas Hirschhorn“, in: 31 Das Magazin des ith Zürich, No. 10/11, Dec 2007, p. 97-104.
„[Betrachter und Formschicksale in Kassel. Berichte von der documenta 12]“, in: Texte zur Kunst, No. 67, Sept 2007, p. 200-201.
„Die Geschichte wartet nicht. Benjamin Buchloh, Rosalind Krauss, Yve-Alain Bois, Hal Foster: Art since 1900“, in: Texte zur Kunst, No. 59, Sept 2005, p. 158-163.
„Form und Produktion“ [Thomas Hirschhorn im Centre Culturel Suisse, Paris], in: Texte zur Kunst, No. 57, Mar 2005, p. 196-200.
„Mühlen des Materialismus“ [Benjamin Buchloh: Neo-Avantgarde and Culture Industry], in: Texte zur Kunst No. 44, Dec 2001, p. 207-213.
„Theater und Gewalt“ [Catherine Sullivan in der Galerie Nagel], in: Texte zur Kunst, No. 43, Sept 2001, p. 171-175.
„Judds Dilemma“, in: Texte zur Kunst, No. 39, Sept 2000, p. 183-188.
„Fotosynthese“ [Julius Shulman, Ed Ruscha, James Welling im Kunstverein Köln], in: Texte zur Kunst, No. 38, Jun 2000, p. 161-165.
„Repräsentation und Exzess“ [Paul McCarthy in St. Gallen], in: Texte zur Kunst No. 35, September 1999, p. 295-301.
„Auratische Apparat“ [Mark Rothko im Musee d'Art Moderne de la Ville de Paris], in: Texte zur Kunst No. 34, Jun 1999, p. 215-219.
„Anarchistische Abstraktion, B. Newman: Schriften und Interviews“, in: neue bildende kunst 4, 1997, p. 107.
„Barnett Newman: Schriften und Interviews“, in: Kunstforum International Vol. 136, Feb - May 1997, p. 492.
Talks / Workshops / Roundtables
May 21st, 2019 „Opazität des Gedächtnisses, Trägheit der hardware. Ressourcen des Widerstands bei Marcel Broodthaers und Sam Lewitt“, Lecture UdK, Berlin.
April 11th - 13th, 2019 „Epistemology of failure. Rationality and contingency in the etchings of Hercules Segers“, as part of The Arts and the Construction of Space, Fudan University, Shanghai.
December 14th - 15th, 2018 „Epistemologie des Scheiterns. Rationalität und Kontingenz in den Radierungen von Hercules Segers“, as part of Konstruktion und Semantiken des Raums, 8th Workshop of FSP Visuelle Kulturgeschichte – Kulturen und Medien des Visuellen, Universität Wien.
November 30th - December 1st, 2018 „Malevič im Kontext“, as part of Form und Gesellschaft – Zur Frage nach der Geschichte ihres Zusammenhangs im Anschluss an Historismus und künstlerische Moderne, Conference in honour of the 60th birthday of Prof. Dr. Regine Prange, Universität Frankfurt.
December 6th - 7th, 2018 “In the Horizon of Hunger. Malevich’s Economy of Excess and Lack”, as part of the international conference Malevich's vision of Politics, Collège Universitaire de Sciences Po, Dijon.
November 21st, 2018 Critical Matters. Platform for Art Cricitism in Vienna (panel discussion with Prof. Dr. Helmut Draxler, Dr. Edith Futscher, Katharina Hausladen (MA).
June 26th, 2018 „Opazität des Gedächtnisses – Widerstand der Hardware. Ressourcen historischer Kritik bei Marcel Broodthaers, Sam Lewitt und anderen“, Universität Hamburg, lecture series 12 Vorträge zu 1968. Von künstlerischen Praktiken und vertrackten Utopien.
June 13th, 2018 Critical Matters. Plattform for Art Cricitism in Vienna (panel discussion with Prof. Noit Banai, Prof. Sabeth Buchmann, Kimberly Bradley).
April 26th, 2018 „Bruce Nauman. Struktur und Erfahrung“, Kunstuniversität Linz.
March 21st, 2018 “Andy Warhol’s Aesthetics of Emptiness”, Fudan University, Shanghai.
January 10th, 2018 Critical Matters. Plattform for Art Cricitism in Vienna (panel discussion with Prof. Sabeth Buchmann, Prof. Helmut Draxler, Prof. Ryan Crawford).
October 13th, 2017 The Readymade and Time, Conference talk at The Readymade Century, HKW Berlin, October 12th - 14th, 2017.
September 13th, 2017 Leere Körper, leere Räume. Warhols Ästhetik der Absenz, evening lecture as part of Studientags of the Lehrstuhl für Philosophie und Ästhetische Theorie der Akademie der Bildenden Künste, the Museum Brandhorst and the Zentralinstitut für Kunstgeschichte.
June 9th, 2017 Conference talk at Zeichen-Setzen, KU-Linz / Kunstuniversität Linz.
May 13th, 2017 Kontingenz und Präzision in den Radierungen von Hercules Segers, lecture as part of the workshop Indexphänomene jenseits universalistischer Paradigmen, NCCR Eikones Basel.
May 15th, 2017 From language to technology. Marcel Broodthaers' and Sam Lewitts's materialist conceptualism, as part of the conference DeMATERIALISATIONS, Krakau, May 14th - 16th, 2017.
April 28th, 2017 Roundtable 15 Jahre Laurenz-Professur, Schaulager Basel.
November 18th, 2016 Infrastrukturen visueller Kommunikation, Workshop of the FSP Visuelle Kulturgeschichte, Universität Wien.
November 16th, 2016 Objekt – Knoten – Netz. Zu Marcel Broodthaers’ Académie I, as part of a workshop of the Institut für Kunstgeschichte, Universität Wien.
September 29th, 2016 Marcel Broodthaers/Sam Lewitt; Dead, sedimented labour, as part of the workshop Textures of work, Terra Foundation/Clark Institute, Giverny, September 26th - 30th, 2016.
June 23rd, 2016 „Techniques of memory in Marcel Broodthaers’ Work“, as part of the conference Rethinking the Medium. Matter, Techniques, and Transmission in Contemporary Art and Cinema, INHA, Paris, June 22nd - 24th, 2016.
June 4th, 2016 „Painting 2.0: Expression in the Information Age“, panel discussion with David Joselit, Caranes Coline Busta and Lynne Cooke on the occasion of the exhibition: Painting 2.0, Mumok Wien.
May 27th, 2016 „Techniques of memory in Marcel Broodthaers’ Work, or, the smoke and the letter “, as part of the workshop The Whole Cool System, Univ. Basel/NCCR Eikones, May 27th, 2016.
April 15th, 2016 Real presence of/in photography. Notes on Jeff Wall's Picture for Women, as part of the conference After Post Photography 2, St. Petersburg, April 14th - 16th, 2016.
May 22nd, 2015 "The flower and the Apparatus. Figures of Critcal Resistance", as part of the conference Crisis - art and decision, ETH Zürich.
May 29th, 2015 Realpräsenz (in) der Fotografie. Jeff Walls Picture for Women, as part of the conference Post/Produktion. Bildpraktiken zwischen Film und Fotografie, May 28th - 29th, 2015.
November 29th, 2015 „Zur Desublimierung von Malerei und Sehen beim frühen und späten Cézanne“, as part of the conference Sehen / Regarder / Guardare / Looking, München, Zentralinstitut für Kunstgeschichte.
November 14th, 2014 „Dispositive der Formgenese. Zwischen Perspektive und Abstraktion“, as part of the Eikones Annual Conference Formbegriff und Formbildung. Das Formdenken der Moderne, University Basel/NCCR Eikones, November 12th - 14th, 2015.
October 23rd, 2014 „Im Horizont des Hungers. Hinweise zum Spätwerk Kasimir Malevičs“, Institut für Europäische Kunstgeschichte, Universität Heidelberg.
October 10th, 2014 „Im Horizont des Hungers. Hinweise zum Spätwerk Kasimir Malevičs“, as part of the conference Perspektivwechsel. Kasimir Malevič und der frühe sowjetische Bilddiskurs, Kunsthistorisches Institut der Universität Zürich.
May 23rd, 2014 „Schrift und Sediment. Strukturen der Zeitlichkeit in Marcel Broodthaers’ Werk“, contribution to the Beitrag zum DFG-Symposium „Allegorie“, Villa Vigoni, May 19th - 23rd, 2014.
January 14th, 2014 „Zwischen Objekt und Performanz. Produktions- und Werkbegriff bei Donald Judd und Michael Asher“, as part of the Münster conference, Kunstakademie Münster/Hochschule für Bildende Künste, Münster.
January 13th, 2014 „Kunst und Wissen bei Marcel Duchamp“, as part of the lecture series Anders wissen? Anderes Wissen?, Universität der Künste Berlin 2013/14.
October 19th, 2013 „Szientismus der Klassischen Moderne“, as part of the conference Das Wissen der Kunst und die Kunst des Wissens, organized by the Gemäldegalerie Winterthur und der Sammlung Oskar Reinhart «Am Römerholz», October 18th - 19th, 2013.
June 4th, 2013 „Blindheit und Exzess. Bildkritik bei Paul McCarthy“, as part of the lecture series Die Utopie der Bilder, Stuttgart, Merz Akademie.
January 9th, 2013 „Broodthaers’ Form“, Institutskolloquium Institut für Kunstgeschichte Universität Wien.
October 9th, 2013 „Die Materialität des Absoluten. Werkpräsenz- und Abstraktion bei Barnett Newman und Donald Judd“, as part of the lecture series Nach 1945. Revision der Nachkriegsmoderne, Neue Nationalgalerie Berlin.
July 19th, 2012 „The Becoming of the Ready-Made. On the Concept of the Work of Art after Duchamp“, as part of the 33rd Congress of the International Committee of the History of Art (CIHA2012), July 15th - 20th, 2012, Nürnberg.
June 28th, 2012 „Horizont und Datierung: Die Funktion des ‚Scharniers’ im Großen Glas“, lecture as part of the conference Marcel Duchamp – Le Mystère de Munich, Architekturmuseum der TU München/Bayerische Akademie der Schönen Künste/Lenbachhaus München, Neue Pinakothek München.
June 7th, 2012 „Zwischen Objekt und Performanz. Produktions- und Werkbegriff bei Donald Judd und Michael Asher“, lecture as part of the Summer School Modern Visions: Produktion und Prozess, Kunsthistorisches Institut der Universität Zürich.
April 26th, 2012 „Hirschhorns Swissness“, as part of the lecture series Global History of Art? Zu Alterität und Identität in der Schweizer Kunst, Kunsthistorisches Institut der Universität Zürich/Schweizerisches Institut für Kunstwissenschaft, Zürich.
February 11th, 2012 „Thougts about Kippenberger“, lecture as part of the workshop Narrating European Art 1945/1989; Workshop mit Christine Mehring, Matthew Jesse Jackson, Molly Warnock, Ralph Ubl, Stefan Neuner, Art History Department der University of Chicago, Feburary 9th - 11th, 2012.
June 27th, 2011 „Produktions- und Werkbegriff in der Moderne“, lecture as part of the conference Wahrheit ist Arbeit, organized by Prof. Dr. Julia Gelshorn, Universität Wien, June 27th - 28th, 2011.
March 28th, 2011 Tempus Präsens: Poetik eines Tempus, Workshop mit Armen Avanession, Anke Hennig, Sebastian Rödl; SFB Ästhetische Erfahrung im Zeichen der Entgrenzung der Künste, Freie Universität Berlin.
March 24th, 2011 Thomas Hirschhorn – ein Künstler im gesellschaftlichen Spannungsfeld Roundtable (with Hans Peter Michel, Hans Rudolf Reust, Madeleine Schuppli) Aargauer Kunsthaus, Aarau.
January 11th, 2011 „Zum Verhältnis von Politik und Kunst“, lecture at the Staatlichen Akademie der Bildenden Künste, Karlsruhe.
November 13th, 2010 „Kippenberger and Oehlen“, lecture as part of the conference Das Feld der Malerei/The Field of Painting, organized by Achim Hochdörfer and Wolfram Pichler, Wien/MuMOK, November 12th - 13th, 2010.
September 22nd, 2010 Die Form kann nur dann Gestalt annehmen, wenn sie gegen einen Widerstand ankämpft. (Matthew Barney), roundtable with
Cristina Bechtler, Klaus Biesenbach, Bodo Brinkmann, Neville Wakefield; Schaulager Basel Münchenstein.
January 29th, 2010 „Three questions concerning Marcel Duchamp“, lecture as part of the conference Von Duchamp lernen | Learning from Duchamp, organized by Prof. Dr. Anne-Marie Bonnet, Universität Bonn, January 29th - 30th, 2010.
June 24th, 2009 „Hercules Segers: A Spinozian View“, lecture as part of Thomas Hirschhorn, The Bijlmer Spinoza-Festival, Amsterdam, The Bijlmer, May 2nd - June 28th, 2009.
May 8th, 2009 „The Myth of Dematerialisation. Materiality and Temporality of the Artwork After Duchamp“, lecture as part of the conference Le temps d'un écart. Sculpture/objet 1950-2009, organized by Dr. Ileana Parvu, Université de Genève, May 7th - 8th, 2009.
March 26th - 27th, 2009 „Aesthetics and the Resistance of History“, lecture and workshop at the Deutsche Forum für Kunstgeschichte, Paris.
January 24th, 2009 „Grund und Territorium bei Hercules Segers“, lecture as part of Der Grund. Das Feld des Sichtbaren, Conference of the Nationaler Forschungsschwerpunkt Bildkritik, Universität Basel in cooperation with the Schaulager Basel Münchenstein, January 22nd - 24th, 2009.
January 17th, 2009 Artist talk with Thomas Hirschhorn about the exhibition „Ur-Collage“ in the Galerie Susanna Kulli, Zürich.
April 8th, 2008 „Malewitschs Futtertrogrealismus“, lecture as part of iconic talk, lecture series of the NCCR Bildkritik, Eikones, April 8th, 2008 (Event with Prof. Dr. Aage A. Hansen-Löve).
March 13th, 2008 „Aesthetic materiality in conceptualism“, lecture as part of Aesthetics and Contemporary Art: An International Interdisciplinary Conference, Middlesex University, London, March 13th - 14th, 2008.
September 12th, 2007 „Zur Produktionslogik der Farbfeldmalerei von Barnett Newman bis Heimo Zobernig“, lecture, Staatliche Kunsthalle Baden-Baden.
March 2nd, 2007 „Passagen des Objekts in der Kunst der Moderne“, lecture, Kunsthaus Bregenz.
May 24th, 2006 „Perspektive und Ironie bei Duchamp“, lecture as part of Subjekt und Chaos, with Marcus Steinweg, Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Karlsruhe.
May 23rd, 2006 „Perspektive und Ironie bei Duchamp“, lecture as part of the lecture series Science and Fiction. Schnittstellen zwischen Kunst, Forschung und Wissenschaft, Kunsthistorisches Institut der Universität Zürich.
February 16th, 2006 „Piet Mondrian“, lecture as part of the public colloquium Macht und Ohnmacht der Bilder of the NCCR Eikones, Basel.
October 3rd, 2004 „The Resistance of Man and the Politics of the Subject. A Reading of Contemporary Art with Foucault”, lecture as part of Thomas Hirschhorn, 24 Heures Foucault, Palais de Tokyo, Paris.
November 29th, 2003 „Die gerade Linie. Vom Instrument der Bilddestruktion zum Vektor der Immanenzebene“, lecture as part of the conference Struktur, Figur, Kontur, organized by Dr. Claudia Blümle, Bauhaus-Universität Weimar.
October 2nd, 2003 „Die Ausstellung als Zeit-Maschine. Zum Werkkonzept von Michael Asher“, lecture as part of the symposium Biografie als Kunst in der Ausstellung von Heimo Zobernig, K21 Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen.
Organizational Committments
2014 Third-party funding application (SUK) for the organisation of a Swiss-wide colloquium of doctoral students 2015/16 in Zurich and Geneva
2012 Das Bild und die Bilder, anniversary conference in honour of Prof. Dr. Gottfried Boehm, Schaulager Basel-Münchenstein, October 5th - 6th, 2012 (with Inge Hinterwaldner and Christian Spies)
2011 Participation in reforming the curricula (Master and Bachelor of the Kunsthistorisches Seminar of the Universität Basel
2010/11 Planning of the Internes Kolloquium of the NCCR Eikones, Basel
June 2010 Workshop by David Joselit, Yale University, about Matthew Barney, Schaulager, Basel Münchenstein (June 24th, 2010)
2009 Lecture series Die Achtziger Jahre. Autopsie eines Jahrzehnts, Kunsthistorisches Seminar der Universität Basel (Prof. Dr. Jean-Christophe Amann, Dr. Bice Curiger, Dr. Wilfried Dickhoff)
2008/09 Organisation of Internationalen Eikones Summer School, August 2009 (with Johannes Grave)
2006/07 Zeigen. Die Rhetorik des Sichtbaren, International Eikones Annual Conference 2007, November 15th - 17th, 2008 (with Christian Spies and Gottfried Boehm)
2007 Lecture series Kunstkritik heute, Kunsthistorisches Seminar der Universität Basel (with Dr. Niklas Maak, Jan Verwoert, Dr. Astrid Wege)
2005/2006 Lecture series Die Grenzen des Werkbegriffs in der Moderne, Kunsthistorisches Seminar der Universität Basel (Prof. Dr. Verena Krieger, Prof. Dr. Eric de Bruyn)
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