Dr. Christine Beier, M.A.
Senior Scientist
Director of Studies for History of Art and European Ethnology (SPL 8)
R: 3H EG 21
T: +43 1 4277 41464 or 41433
E: christine.beier@univie.ac.at
Curriculum vitae
Since 2021
Senior Scientist, Department of Art History, Pächt Archive - Research Centre for Medieval Book and Image Culture
Since 2021
Director of Studies for Art History and European Ethnology (SPL 8)
2018-2021
Elise-Richter fellowship, grant-funded project (FWF)
2011-2018
Senior Scientist at the Department of Art History, University of Vienna; direction of research projects on illuminated manuscripts of the 13th and 14th centuries
2006-2011
Realisation and management of research projects on illuminated manuscripts of the Graz University Library (14th to 16th century); academic co-worker at the University of Vienna
Since 2003
Courses at Vienna University, Department of Art History
2000-2006
Collaboration in projects on illuminated manuscripts at the Austrian National Library in Vienna and the University Library in Graz; academic co-worker at the Austrian Academy of Sciences (until 2004) and the University of Vienna (from 2004)
2000
PhD, Trier University
1995-1999
PhD programme
1995
Master Degree
1989-1995
Studies in Art History, German Literature and Archaeology: Trier University and Freie Universität Berlin
Main research area
Medieval and early modern book painting
Current projects
Major Tendencies in Central european Manuscript Illumination: From the 13th to the 15th Century
Flemish School together with Dagmar Thoss
Completed projects
Manuscripts from Italy, France, Bohemia, and Moravia. Continuation and Conclusion of the Catalogue of Illuminated Manuscripts from the Fourteenth Century in Graz University Library
Illuminated Manuscripts in the University Library in Graz: 1200 - 1300
Illuminated Manuscripts in the University Library in Graz: 1300 - 1400
Illuminated Manuscripts in the University Library in Graz: 1400 - 1550
Publications
Books
with Sophie Dieberger and Christina Weiler: Die illuminierten Handschriften der Universitätsbibliothek Graz. 1300-1400. In preparation for printing
Die illuminierten Handschriften und Inkunabeln der Universitätsbibliothek Graz. Die illuminierten Handschriften 1400 bis 1550. 2 Bände, Vienna 2010 (Österreichische Akademie der Wissenschaften, Philosophisch-historische Klasse, Denkschriften 390 = Veröffentlichungen der Kommission für Schrift- und Buchwesen des Mittelalters, Reihe V: Die illuminierten Handschriften und Inkunabeln in Österreich außerhalb der Österreichischen Nationalbibliothek 1)
Buchmalerei für Metz und Trier im 14. Jahrhundert. Die illuminierten Handschriften aus der Falkenstein-Werkstatt. Langwaden 2003
Editorship
with Tim Juckes and Assaf Pinkus: How Do Images Work? Strategies of Visual Communication in Medieval Art. Proceedings from a conference in honour of Michael Viktor Schwarz. Turnhout 2021
with Michaela Schuller-Juckes: Europäische Bild- und Buchkultur im 13. Jahrhundert. Wien / Köln / Weimar 2020
open access
Gotik. Graz 2018 (Geschichte der Buchkultur 5/2)
Gotik. Graz 2016 (Geschichte der Buchkultur 5/1)
with Evelyn Theresia Kubina: Wege zum illuminierten Buch. Herstellungsbedingungen für Buchmalerei in Mittelalter und früher Neuzeit. Vienna 2014
open access
Articles
Italian Book Design as Paradigm and Challenge for German Artists, Intellectuals, and Printers (among others Ulrich Schreier, Hartmann Schedel, and Günther Zainer). In: Ilaria Andreoli and Helena Katalin Szépe (Hg.): The Art of the Renaissance Book. Tributes in Honor of Lilian Armstrong, pp. 89-112
Fleuronnée von Jaquet Maci, ein Autorenbild im Pucelle-Stil und die mitteleuropäische Konkurrenz für Pariser Buchausstatter in der ersten Hälfte des 14. Jahrhunderts. Studie zur Exempelsammlung Cod. 472 in Innsbruck, Universitäts- und Landesbibliothek Tirol. In: Codices Manuscripti & Impressi. Zeitschrift für Buchgeschichte, Heft 140/141 (2022), pp. 1-12
Zwischen Eigenleistung und gewerblicher Serienfertigung: Psalter aus Augsburg und Regensburg. In: Christine Beier / Michaela Schuller-Juckes (ed.): Europäische Bild- und Buchkultur im 13. Jahrhundert. Wien / Köln / Weimar 2020, pp. 225-241
Deutschsprachiges Mitteleuropa. In: Christine Beier (ed.): Gotik. Graz 2018 (Geschichte der Buchkultur 5/2), pp. 255-314
with Dagmar Thoss: Südliche Niederlande. In: ibid., pp. 109-152
with Wolfgang Mayer and Helmut Zäh: Ein weiteres Pergament-Exemplar der Gutenbergbibel. Fund eines Einzelblattes in der Staats- und Stadtbibliothek Augsburg. In: Gutenberg-Jahrbuch 2018, pp. 29-41
Modelle für Gutenberg und Co. In: Jeffrey F. Hamburger and Maria Theisen (ed.): Unter Druck. Mitteleuropäische Buchmalerei im 15. Jahrhundert. Tagungsband zum internationalen Kolloquium in Wien, Österreichische Akademie der Wissenschaften, 13. 1. - 17. 1. 2016, Petersberg 2018, pp. 168-179
Buchmalerei für Regensburg: Fünf Chorbücher aus Heilig Kreuz und die Geschichte ihrer Ausstattung im 15. Jahrhundert. In: Tine Germ und Nataša Kavi (ed.): Litterae pictae: Scripta varia in honorem Nataša Golob septuagesimum annum feliciter compelentis. Ljubljana 2017, pp. 35-63
Für Gottesdienst, Bibliothek und Verkauf - Buchausstattung im Rooklooster bei Brüssel. In: Christine Beier and Evelyn Theresia Kubina (ed.): Wege zum illuminierten Buch. Herstellungsbedingungen für Buchmalerei in Mittelalter und früher Neuzeit. Vienna 2014, pp. 202-220 open access (FWF)
Producing, Buying and Decorating Books in the Age of Gutenberg. The Role of Monasteries in Central Europe, in: Marcia Reed and Bettina Wagner (ed.): Early printed books as material objects. Proceedings of the conference organized by the IFLA (International Federation of Library Associations and Institutions) Section for Rare Books and Manuscripts, Munich, 19-21 August 2009, Berlin 2010, pp. 65-82, 116-130
Die Devotio moderna und der Medienwandel: Buchmalerei in Handschriften und Inkunabeln aus dem Augustiner-Chorherrenstift Eberhardsklausen. In: Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte 58 (2009), pp. 136−160
Spätmittelalterliche Buchmalerei in Handschriften aus Millstatt. In: Carinthia I (2009), pp. 169-203
Buchmalerei aus dem Kloster Eberhardsklausen. In: Libri Pretiosi 2007 (Festschrift Franz Ronig), pp. 7-28
Missalien massenhaft. Die Bämler-Werkstatt und die Augsburger Buchmalerei im 15. Jahrhundert. In: Codices manuscripti 48/49 (2004, Festschrift Gerhard Schmidt), pp. 55-78
Buchmalerei am Anfang des 16. Jahrhunderts. Das Graduale Nr. 463a und b im Bistumsarchiv Trier. In: Kurtrierisches Jahrbuch 1996, pp. 89-121
Contributions to Collective Works
with Cesare Scalon: Antifonario di Ludovico Teck, in: Cesare Scalon (ed.), I libri dei patriarchi. Un percorso nella cultura scritta del Friuli medievale. Udine 2018, pp. 442-444
contributions in: Karl-Georg Pfändtner (ed.): Gold und Bücher lieb ich sehr .... 480 Jahre Staats- und Stadtbibliothek Augsburg. Die Cimelien. Exhibition catalogue, Augsburg, Staats- und Stadtbibliothek, 19. 10. - 15. 12. 2017, Luzern 2017, pp. 38-45, 64-73, 138 f.
catalogue entries in: Katharina Hranitzky, Veronika Pirker-Aurenhammer, Susanne Rischpler, Martin Roland and Michaela Schuller-Juckes: Mitteleuropäische Schulen V (ca. 1410−1450), Wien und Niederösterreich. 2 vols, Vienna 2012 (Reihe I: Die illuminierten Handschriften und Inkunabeln der Österreichischen Nationalbibliothek, Band 14)
Six fragments d'une Biblia pauperum. In: François Avril, Nicole Reynaud and Dominique Cordellier (ed.): Les Enluminures du Louvre. Paris 2011, pp. 30-37
Dietrich von Nieheim, Viridarium imperatorum et regum Romanorum. In: Imre Takàcs (ed.): Sigismundus rex et imperator. Kunst und Kultur zur Zeit Sigismunds von Luxemburg 1387-1437. Augsburg 2006, p. 509
Die Weltchronik des Rudolf von Ems aus dem Besitz des Trierer Erzbischofs und Kurfürsten Kuno von Falkenstein. In: Matthias Puhle und Claus-Peter Hasse (ed.): Heiliges Römisches Reich Deutscher Nation 962-1806, exhibition catalogue, Magdeburg and Berlin and Landesausstellung Sachsen-Anhalt, Dresden 2006, pp. 396-399
contributions in: Im Anfang war das Wort. Bibelillustrationen im Mittelalter - Prachthandschriften aus der Österreichischen Nationalbibliothek. Köln [et al.] 2003, pp. 82-85, 154-163, 172-179, 298-309
Reviews
Albert Derolez, The Making and Meaning of the >Liber Floridus<. A Study of the Orignal Manuscript Ghent, University Library MS 92. London, Turnhout: Harvey Miller Publishers / An Imprint of Brepols Publishers 2015. 355 S. In: Mittellateinisches Jahrbuch 51,3 (2016), pp. 493-495
Hanno Wijsman (Hg.): Books in Transition at the Time of Philip the Fair. Manuscripts and Printed Books in the Late Fifteenth and Early Sisteenth Century Low Countries. (Burgundica 15) Turnhout: Brepols 2010. VI, 319 S. 74 s/w Abb.
In: IASLonline [19.12.2012] URL
Helmut Engelhart (Hg.): Lexikon zur Buchmalerei (LzB). Erster Halbband: Adelphi-Meister - Kursive. (Bibliothek des Buchwesens 19,1). Stuttgart: Anton Hiersemann 2009. VI, 331 S. Gebunden. Kurzrezension: Ein Nachschlagewerk zur mittelalterlichen Buchmalerei.
In: IASLonline [18.02.2011] URL
Horst Wenzel / C. Stephen Jaeger (Hg.): Visualisierungsstrategien in mittelalterlichen Bildern und Texten. (Philologische Studien und Quellen 195) Berlin: Erich Schmidt 2005. 282 S. 47, meist farb. Abb. Kartoniert. Rezension: Methoden zur (Ver-)Führung des Publikums. Der Einsatz von Bildern in Dichtung und Malerei des Mittelalters
In: IASLonline [25. 6. 2006] URL
Die Goldene Bulle. König Wenzels Handschrift. Codex Vindobonensis 338, Kommentar von Armin Wolf (Glanzlichter der Buchkunst, 11). Graz: Akademische Druck- und Verlagsanstalt, 2002. 160 S. Illustriert. Published by: H-ArtHist (April, 2003) URL