Publikationen (Auswahl)


PDFs der meisten Veröffentlichungen auf academia.edu (Link).

Artikel in Zeitschriften und Sammelbänden:   

Nach dem Danach: Metamorphosen eines orientalisierenden Schulbaus der Habsburgerzeit in Mostar. In: kunst und kirche 3 (2019) [Themenausgabe "Post-Orientalismus?" Hg. Julia Allerstorfer & Susanne Winder], S. 10-15.

A Short Architectural History of Sarajevo’s Zemaljski Muzej. In: Museum Solidarity Lobby. Hrsg. Azra Aksamija. Berlin: Revolver, 2019, S. 157-165.

Mosque-Building on the Ottoman-Venetian Frontier, circa 1550–1650: The Phenomenon of Square-Tower Minarets Revisited. In: Muqarnas XXXV (2018), S. 175-191.

Amtssprache Maurisch? Zum Problem der Interpretation des orientalisierenden Baustils im habsburgischen Bosnien-Herzegowina. In: Bosnien-Herzegowina und Österreich-Ungarn, 1878–1918: Annäherungen an eine Kolonie. Hg. Clemens Ruthner & Tamara Scheer. Tübingen: Narr 2018, S. 251-268.

Kunstgeschichte, Kunstwissenschaft, Bildwissenschaft: Versuch einer abgrenzenden Begriffsbestimmung. In: "Newest Art History": Wohin geht die jüngste Kunstgeschichte? Tagungsband zur 18. Tagung des Verbandes österreichischer Kunsthistorikerinnen und Kunsthistoriker. Hrsg. Anna Sauer & Julia Rüdiger. Wien: VöKK, 2017, S. 31-40.

Architecture, change, and discontent in the empire of Mehmed II: The Great Mosque of Sofia, its date and importance reconsidered. In: Osmanlı mimarlık kültürü. Hrsg. Hatice Aynur & A. Hilâl Uğurlu. Istanbul: Kubbealtı, 2016, S. 337-350.

The challenge of rebuilding a Catholic monastery in Bosnia in 1767. In: Christian art under Muslim rule. Hg. Maximilian Hartmuth. Leiden: NINO, 2016, S. 137-144.

Mineral Exploitation and Artistic Production in the Balkans after 1250.
In: Ottoman Metalwork in the Balkans and in Hungary. Hrsg. Ibolya Gerelyes & Maximilian Hartmuth. Budapest: Hungarian National Museum, 2015, S. 97-110.

K.(u.)k. colonial? Contextualizing Architecture and Urbanism in Bosnia-Herzegovina, 1878-1918.
In: WechselWirkungen: Austria-Hungary, Bosnia-Herzegovina, and the Western Balkans, 1878-1918. Hrsg. Clemens Ruthner et al. New York: Peter Lang, 2015, S. 155-184.

Oral tradition and architectural history: a sixteenth-century Ottoman mosque in the Balkans in local memory, textual sources, and material evidence. In: Material evidence and narrative sources: interdisciplinary studies of the history of the Muslim Middle East. Hrsg. Daniella Talmon-Heller & Katia Cytryn-Silverman. Leiden: Brill, 2014, S. 341-359.

Die Kunst des 17. und 18. Jahrhunderts im unteren Donauraum (Rumänien, Bulgarien, Ukraine) in Zusammenhang mit dem Phänomen Barock. In: Barocke Kunst und Kultur im Donauraum, I. Hrsg. Karl Möseneder et al. Petersberg: Michael Imhof Verlag, 2014, S. 177-185.

A civic initiative for the founding of a museum in the Ottoman province around 1850. In: Well-connected domains: towards an entangled Ottoman history, eds. Pascal W. Firges et al. Leiden: Brill, 2014, S. 223-234.

Vienna and the art historical 'discovery' of the Balkans. In:
Orientalismen in Ostmitteleuropa: Diskurse, Akteure und Disziplinen vom 19. Jahrhundert bis zum Zweiten Weltkrieg. Hrsg. Robert Born und Sarah Lemmen. Bielefeld: Transcript, 2014, S. 105-17.

Otomanskata arhitektura vo Makedonija: kritički osvrt kon najvažnite spomenici od periodot megju XV i XIX vek. In: Makedonija, mileniumski kulturno-istoriski fakti, IV. Hrsg. Srgjan Kerim & Jovan Donev. Skopje: Media Print Makedonija, 2013, S. 2051-2092.

The visual strategies of late Ottoman provincial strongmen and the problem of the didactic use of images in Islam." In: 14th International Congress of Turkish Art, proceedings, hrsg. Frédéric Hitzel. Paris: Collège de France, 2013, S. 381-8.

The making of a heritage: A Croatian Vasari and his ‘Dictionary of South Slav artists’ as an essay in collective memory construction. In: TheMA, II/1 (2013), S. 28-36.

A little-known early work in Ottoman-Islamic ‘art historiography’: The Bosnian sheikh Kemura’s writings (1908–1913) on the ‘public buildings’ of Sarajevo. In: TheMA, II/1 (2013), S. 80-86.

The princess and the mosque: Ottoman royal women’s architectural patronage in the province and the case of the so-called Zincirli Câmi‘ at Serres. In: Bâtir au féminin? Traditions et stratégies en Europe et dans l'Empire ottoman. Hrsg. Juliette Dumas and Sabine Frommel. Paris: Picard, 2013, S. 79-88.

The closing of the Zemaljski Muzej, Sarajevo. In: International Journal of Islamic Architecture, II/2 (2013), S. 419-24.

The historic fabric of Balkan towns: space, power, culture and society.
In: Four historic cities in the Western Balkans: value and challenges.
Hrsg. Stephan Doempke, Anduela Lulo Caca, Sadi Petrela. Tirana:
Gjirokastra Conservation and Development Organization, 2012, S. 17-22.

The panorama of Istanbul ca. 1740 by Gudenus: a reconsideration of its date and authorship. In: Frühneuzeit-Info, XXIII/1-2 (2012), S. 164-70.

Islamic buildings as a new challenge for Central European architects at the end of the long nineteenth century. In: TheMA I/1 (2012), S. 87-90.

Le patronage architectural de Koca Sinân Pacha dans les Balkans: Un ensemble de bâtiments inconnus de la fin du XVIe siècle à Štip (Macédonie). In: Turcica, XLIII (2012), S. 345-62.

The Habsburg Landesmuseum in Sarajevo in its ideological and architectural contexts: a reinterpretation. In: Centropa, XII/2 (2012), S. 194-205.

The history of centre-periphery relations as a history of style in Ottoman provincial architecture. In: Centres and peripheries in Ottoman architecture: rediscovering a Balkan heritage. Hg. Maximilian Hartmuth. Sarajevo/Stockholm: Cultural Heritage without Borders, 2011, S. 18-29.

Turkish coffee and béton brut: an architectural portrait of Skopje [mit Ines Tolic]. In: Newsletter of the European Architectural History Network, 4 (2010), S. 22-36.

Insufficiently oriental? An early episode in the study and preservation of the Ottoman architectural heritage in the Balkans. In: Monuments, patrons, contexts: papers on Ottoman Europe presented to Machiel Kiel. Hrsg. Maximilian Hartmuth und Ayse Dilsiz. Leiden: Netherlands institute for the Near East, 2010, S. 171-84.
      
Eighteenth-century Ottoman architecture and the problem of scope: a critical view from the Balkan 'periphery'. In: Thirteenth International Congress of Turkish Art. Hrsg. Geza Feher und Ibolya Gerelyes. Budapest: Hungarian National Museum, 2009, S, 295-308.


Herausgeberschaften von Sammelbänden:

Christian art under Muslim rule. Hg. Maximilian Hartmuth. Leiden: NINO, 2016.

Ottoman Metalwork in the Balkans and in Hungary. Hrsg. Ibolya Gerelyes & Maximilian Hartmuth. Budapest: Hungarian National Museum, 2015

Centres and peripheries in Ottoman architecture: rediscovering a Balkan heritage. Stockholm/Sarajevo: Cultural Heritage without Borders, 2011.

Images of imperial legacy: modern discourses on the social and cultural impact of Ottoman and Habsburg rule in Southeast Europe. Münster: LIT, 2011 (mit Tea Sindbaek).

Monuments, patrons, contexts: papers on Ottoman Europe presented to Machiel Kiel. Leiden: Netherlands institute for the Near East, 2010 (mit Ayse Dilsiz).
   
Balkan Studies: Quo Vadis? Hrsg. Maximilian Hartmuth and Ursula Reber. Wien: Kakanien Revisited, 2009 (mit Ursula Reber).


Rezensionen:

Rezension von Akın-Kivanç (tr./ed.), Mustafa Ali's Epic Deeds of Artists: a critical edition of the earliest Ottoman text about the calligraphers and painters of the Islamic world. In: Review of Middle East Studies, IIL/1-2 (2014), S. 56-58.
   
Martina Baleva, Bulgarien im Bild: Die Erfindung von Nationen auf dem Balkan in der Kunst des 19. Jahrhunderts (H-Soz-u-Kult, 2012).
   
Gülru Necipoglu und Sibel Bozdogan (Hrsg.), History and ideology: architectural heritage of the “Lands of Rum” (EAHN bulletin, 2008).
    
Carmen Popescu, Le style national roumain: construire une nation a travers l’architecture (Balkan Academic News, 2005).


Organisation und Mitorganisation von Konferenzen und Workshops (Auswahl):

Revisiting the T-shaped "Zaviye/Imaret": Buildings & Institutions in Early Ottoman Architecture (Istanbul, 3/2013, mit Zeynep Oğuz und Marianne Boqvist)
   
Christian art under Muslim rule (Istanbul, 5/2012)
   
Centres and peripheries in Ottoman architecture: rediscovering a Balkan heritage (Sarajevo, 4/2010)
   
Adriatic frontiers: communications across cultures, space and time (Montecatini Terme, 3/2012, mit Amanda Philips)
   
Serbian ‘heritage’ as value, structure, and product (London, 2/2010, mit Tanja Marković)
   
Balkan Studies: Quo Vadis? (Wien, 2009, mit Ursula Reber)
   
The Ottoman Balkans: a symposium in honour of Machiel Kiel (Istanbul, 6/2008, mit Ayşe Dilsiz).

 

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