Publications

Reitstätter, L., Brinkmann, H., Santini, T., Specker, E., Dare, Z., Bakondi, F., Miscena, A., Kasneci, E., Leder, H. & Rosenberg, R., The Display Makes a Difference: A Mobile Eye Tracking Study on the Perception of Art before and After a museum's Rearrangement, in : Journal of Eye Movement Research. 13, 2, 2020, S. 1–29.

Specker, E., Forster, M., Brinkmann, H., Boddy, J., Immelmann, B., Goller, J., Pelowski, M., Rosenberg, R. & Leder, H., Warm, lively, rough? Assessing agreement on aesthetic effects of artworks. In: PLoS ONE  13 May 2020.

Immelmann, B., Boddy, J., Rosenberg, R., Leder, H. & Brinkmann, H., Kandinsky's Bauhaus Questionnaire: Color-Form Correspondences between Introspection and Experiment. In: Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft. 64, 2, Feb 2020, pp. 261–287.

Brinkmann, H., Respondenz: Patchwork aus Reflexionen, in: ZEICH(N)EN. SETZEN. Bedeutungsgenerierung im Mäandern zwischen Bildern und Begriffen. Leisch-Kiesl, M. (hrsg.), Bielefeld 2020, S. 281-296.

Brinkmann, H., Williams, L., Rosenberg, R. & McSorley, E., Does "Action Viewing" Really Exist? Perceived Dynamism and Viewing Behaviour. In: Art and Perception. 8, 1, 2019, pp. 27-48.

Brinkmann, H., Boddy, J., Immelmann, B., Specker, E., Pelowski, M., Leder, H. & Rosenberg, R., Ferocious Colors and Peaceful Lines. Describing and Measuring Aesthetic Effects, in: Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte. 65, 2018, pp. 7-26.

Specker, E., Forster, M., Brinkmann, H., Boddy, J., Pelowski, M., Rosenberg, R. & Leder, H., The Vienna Art Interest and Art Knowledge Questionnaire (VAIAK): A Unified and Validated Measure of Art Interest and Art Knowledge, in: Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 2018.

Fuhl, W., Kübler, T. C., Brinkmann, H., Rosenberg, R., Rosenstiel, W. & Kasneci, E., Region of interest generation algorithms for eye tracking data, Jun 2018 ETVIS '18 Proceedings of the 3rd Workshop on Eye Tracking and Visualization: Warsaw, Poland - June 14-17, 2018. New York: ACM, 9 S.

Santini, T., Brinkmann, H., Reitstätter, L., Leder, H., Rosenberg, R., Rosenstiel, W. & Kasneci, E., The art of pervasive eye tracking:
unconstrained eye tracking in the Austrian Gallery Belvedere, Jun 2018 PETMEI '18 Proceedings of the 7th Workshop on Pervasive Eye Tracking and Mobile Eye-Based Interaction. Warsaw/Poland

Specker, E., Leder, H., Rosenberg, R., Hegelmaier, L. M., Brinkmann, H., Mikuni, J. & Kawabata, H., The universal and automatic association between brightness and positivity. In: Acta Psychologica 186, 2018, S. 47-53.

H. Brinkmann & L. Commare (2018), The Art of Visualising Eye Movements.
In: Bracker, Jacobus und Hubrich, Ann-Kathrin (Hrsg.):
The Art of Reception, Newcastle: Cambridge Scholars Publishing

Commare, L. & Brinkmann, H.,  Warum ‚Anything goes' der Goldstandard sein sollte – Überlegungen zu Methodentradition und empirischen Forschungsansätzen in den Kunstwissenschaften, in: Band zur 18.
VöKK-Tagung 2015 „Newest Art History" Wohin geht die jüngste Kunstgeschichte?, online 2017, S. 161-179, www.voekk.at

M. Thalwitzer, H. Brinkmann, R. Rosenberg, Using a concealed, calibration free eye–tracker for studying art perception in the museum, in: U. Ansorge et al. (ed.), Abstracts of the 18th European Conference on Eye Movements, 2015, Vienna, Journal of Eye Movement Research, 8/4, 140 (http://ecem2015.univie.ac.at/fileadmin/user_upload/k_ecem2015/proceedings/ECEM2015_Abstracts_150722.pdf)

L. Commare & H. Brinkmann: Aesthetic Echoes in the Beholder’s Eye? Empirical evidence for the divergence of theory and practice in the perception of abstract art. In: M. Zimmermann (Hg.): Vision in Motion.
Streams of Sensation and Configurations of Time, Berlin: diaphanes, S 221-234.

H. Brinkmann, L. Commare
Blick_folgen: Zur Visualisierung von Augenbewegungen bei der Kunstbetrachtung. Beitrag im digitalen Tagungsband der Konferenz "Die Kunst der Rezeption. The Art of Reception", hrsg. von Jacobus Bracker und Ann-Kathrin Hubrich, in: Visual Past 2.1, 2015, 389—405

H. Brinkmann, L. Commare, H. Leder, and R. Rosenberg:
Abstract Art as a Universal Language? Leonardo 2014 47:3, 256-257.

H. Brinkmann: Der Zyklus "Ein Weberaufstand" von Käthe Kollwitz und seine Rezeption in der deutschen Kunstgeschichte. 2010 eingereichte Magisterarbeit, veröffentlicht 2015 via ART-Dok, UB Heidelberg
URN:urn:nbn:de:bsz:16-artdok-33149
URL: http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/3314/

H. Herbst, H. Brinkmann, K. Burutschenko, "beeindruckt von Rembrandt.
Rembrandt und die englischen Malerradierer des 19. Jahrhunderts", Textheft zur Ausstellung, Galerie Stihl Waiblingen, 2008.

 



-> back