Dr. Caroline Zöhl

Bayerische Staatsbibliothek München
Abteilung Handschrifen und Alte Drucke
Ludwigstr. 16
80539 München

T: +49 89 28638-2086
E: caroline.zoehl@bsb-muenchen.de


Curriculum vitae


1984-1994
Studies in Art History, German Literature, English Literature and Social Anthropology: University of Missouri, Universität Bremen and Freie Universität Berlin

1994 Magister thesis titled "Der Berliner Totentanz" on the Danse Macabre wallpainting in St Marien in Berlin

1996-1999 PhD and project scholarship by Gerda Henkel Stiftung: Printed Books of Hours in Paris 1485-1550 (Prof. Dr. Eberhard König)

1999 Doctorate of Art History (Freie Universität Berlin, „Jean Pichore, Buchmaler, Graphiker und Verleger in Paris um 1500“)

1999-2003 Academic co-worker in the cataloguing project „Pariser Stundenbuchdruck“,  Antiquariat Tenschert, Ramsen, Schweiz

2001-2012 Assistant and lecturer in the Department of Art History, Freie Universität Berlin

2010-2012 Gender Equality Officer in the Department of History and Cultural Studies, Freie Universität Berlin

2014-2020 Academic co-worker in several projects at the Department for Art History, University of Vienna, Pächt-Archive

Since 2021 Academic co-worker in the Bavarian State Library Munich


Key research areas

  • Art of the late Middle Ages and the Early Modern Period
  • Artistic mobility, regional and medial transfer
  • Manuscripts and Early Printed Books, Illumination and Graphic Arts
  • Iconography of death


Projects


Projects University of Vienna

‘Illuminated Incunabula in the Austrian National Library, Central European Schools, ca. 1450–1475’ (FWF P25732-G21), 2014, May-Sept. and 2016, Jan.-Dec.

‘Illuminated Manuscripts in the Austrian National Library, Central European Schools, ca. 1450–1475’ (FWF P 23176-G21), Oct. 2014 - Dec. 2015

‘Illuminated Incunabula in the Austrian National Library, Central European Schools 1475–1500. Serial Book Painting from Augsburg, Leipzig and Nuremberg’ (FWF P25795‐G21), Dec. 2016 - Dec. 2020


Other Projects

Printed Books of Hours in Paris around 1500 (Gerda Henkel Stiftung, 1996-1998), in cooperation with Photo Marburg and the Gesamtkatalog der Wiegendrucke (Staatsbibliothek zu Berlin, Preußischer Kulturbesitz)

with Ina NettekovenThe Planning and the Reception of the Illustrated Florilegium "Hortus Eystettensis" printed in Nürnberg 1613 (2002) with Mara Hofmann

Research Database on Printed Books of Hours: “Digital Horae”, (Gerda-Henkel-Stiftung, 2009-2012), pilot project for the digital description early printing in France (printers, editors, artists, editions etc.), in cooperation with  the Staatsbibliothek Preußischer Kulturbesitz, Berlin and the  Bibliothèque nationale de France, Paris, 2009-2010: www.geschkult.fu-berlin.de/e/digital_horae


Publications


Collection Catalogues

Illuminierte Inkunabeln der Österreichischen Nationalbibliothek Mitteleuropäische Schulen (ca. 1450-1470), in Druckvorbereitung

mit Ina Nettekoven: Horae B.M.V. 365 Stundenbücher aus der Sammlung Bibermühle. 1487–1586: Band IV–IX, hrsg. von Heribert Tenschert, Ramsen 2015


Monographs

Libro de horas de Enrique IV de Francia y III de Navarra / The Book of Hours of Henry IV / Le Livre d’heures d’Henri IV, Paris. BNF, Ms lat. 1171, mit einem Essay von Carlos Miranda, Barcelona, Moleiro, (im Druck)

mit Claudia Montuschi: Il Libro d’ore di Gregorio XIII, Ms Vat. Lat. 3767, Modena, ArtCodex, 2018/2019 (im Druck)

mit Mara Hofmann: Hortus Eystettensis. Studien zur Entstehung des Kupferstichwerks und zum Exemplar des Andrea Vendramin, 2003, “Art-Dok“, Publikationsplattform Kunstgeschichte der Universitätsbibliothek Heidelberg (URL: http://archiv.ub.uni-heidelberg.de/artdok/volltexte/2010/963/), 2010

Jean Pichore, Buchmaler, Graphiker und Verleger in Paris um 1500, Brepols, Turnhout 2004

mit Ina Nettekoven: HORAE B.M.V. 158 Stundenbuchdrucke der Sammlung Bibermühle 1490 - 1550, Graphik, Illumination und Einbandkunst in Frankreich um 1500. Bd. I-III., hrsg. von Heribert Tenschert und Ina Nettekoven, Ramsen 2003


Edited Volumes

Visionen vom Weltende. Apokalypsefaksimiles aus der Sammlung Detlef M. Noack, Ausstellungskatalog, Berlin 2010

mit Mara Hofmann: Quand la peinture était dans les livres. Mélanges en l'honneur de François Avril, Turnhout 2007

mit Mara Hofmann: Von Kunst und Temperament. Festschrift zum 60. Geburtstag von Eberhard König, Turnhout 2007


Articles

Das Catholicon-Projekt – Eine Augsburger Kooperation im frühen Medienwandel, in: Maria Theisen/Jeffrey F. Hamburger, (eds.), Petersberg 2018, S. 224–244.

The Shaping of Printed Books of Hours by Publishers and Designers – Artistic Discourse and the Transfer of Models, 1485–1495, in: N. Herman/C. Seidel (eds.), French Painting c. 1500. New Discoveries, New Approaches", Turnhout, 2019, S. 22–40 (im Druck)

La réception précoce d’Albrecht Dürer dans l’art français, in: France et l’Europe autour de 1500, Croisements et échanges artistiques, Paris: XXVIIes

Rezeptionsangebote im Berliner Totentanz. Entstehung und Funktionskontexte im liturgischen Raum, in: Maria Deiters/Jan Raue/Claudia Rückert (eds.), Der Berliner Totentanz. Geschichte – Restaurierung – Öffentlichkeit, Berlin 2014. pp. 93–103.

A phenomenon of parallel reading in the office of the dead, in: Mixed metaphors. The Danse Macabre in European culture c.1400-1800, Newcastle-upon-Tyne, 2011, 325-360.

Die Rolle des Marginalen in der Pariser Buchkunst um 1500 – Gemalte Zyklen in einem Hardouin-Stundenbuch um 1524, in: Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte 2009, S. 161-182.

Der Spiegel des Alters in Bildern der Frühen Neuzeit, in: Rainer Kampling/Anja Middelbeck-Varwick (eds.), Alter – Blicke auf das Bevorstehende, Frankfurt a.M. [e. a.] 2009, pp. 80–119.

Miniaturen und Altarretabel zwischen Allegorie und Emblem: Die Chants royaux du Puy Notre-Dame d’Amiens, in: Mara Hofmann/Caroline Zöhl (eds.), Quand la peinture était dans les livres. Mélanges en l'honneur de François Avril, Turnhout 2007, pp. 405-425.

Retables et Miniatures des Chants royaux du Puys de Notre-Dame d'Amiens : Iconographie et Fonction. In: Art sacré, Cahiers de Rencontre avec le Patrimoine Religieux (Communications du colloque du Mans 13-16 octobre 2004),  2007, vol. I  (xve-xvie siècles) S. 207-223

Selbstvergewisserung, Erziehung und Repräsentation. Die Bibliothek der Louise von Savoyen, in: Robert Felfe/Angelikar Lozar (eds.), Frühneuzeitliche Sammlungspraxis und Literatur, Berlin 2006. pp. 75–109.

Der Triumph des Todes in Szenischen Bildern vor Holbein: Le Mors de la pomme und l'Accidents de l'homme, in: Hiltrud Westermann-Angershausen/Andrea von Hülsen-Esch (eds.), Zum Sterben Schön, Köln, Düsseldorf 2006–2007, Köln 2006, pp. 133–144.

Nihil ut umbra. Tod und Verwandlung im Werk von Horst Janssen., in: Art macabre 7, 2006

Accidents de l'homme - ein unbekannter französischer Zyklus des Todes, in: Art macabre 5, 2004


Contributions to Exhibition and Collection Catalogues

Ordo dedicationis ecclesiae et altaris (Order for the Dedication of a Church and an altar), in: Beyond Words. Illuminated manuscripts in Boston collections, Boston 2016, S. 180-181

In: Goldene Zeiten. Meisterwerke der Buchkunst von der Gotik bis zur Renaissance. Katalogband zur Ausstellung in der Österreichischen Nationalbibliothek vom 20. November 2015 bis 21. Februar 2016, Luzern 2015

Die Gebetbücher Maximilians, in: Goldene Zeiten. Meisterwerke der Buchkunst von der Gotik bis zur Renaissance. S. 94–99.

Maximilians große Buchprojekte und Bildprogramme und ihre Planungsstadien, in :, Luzern 2015, S. 100–110.

Antoine Dufour, Vies des femmes célèbres, Nantes, Musée Dobré, ms. 17, in: Trésors enluminés des musées de France, Pays de la Loire et Centre, Exposition Angers, Lilles, Toulouse nov 2013-mars 2014, Angers 2013

France 1500 - Entre Moyen Age et Renaissance, Exposition du Grand Palais à Paris, 6, 10.2010-10.1.2011, Paris 2010 (7 Beiträge)

Les Enluminures du Musée du Louvre, Moyen Age et Renaissance. Catalogue raisonné sous la direction scientifique de François Avril, Nicole Reynaud et Dominique Cordellier, Exposition, Louvre, 13.9.-23.11.2011, Paris 2011. (6 Beiträge).Les Enluminures du Musée du Louvre, Moyen Age et Renaissance. Catalogue raisonné sous la direction scientifique de François Avril, Nicole Reynaud et Dominique Cordellier, Exposition, Louvre, 13.9.-23.11.2011, Paris 2011. (6 Beiträge).


Encyclopedias

Allgemeines Künstlerlexikon (AKL) – Internationale Künstlerdatenbank – Online. Berlin, De Gruyter Saur 2015 (print 2017): Der Meister der Philippa von Geldern, Der Meister der Chronique scandaleuse, Jean Pichore


Reviews

Sabine Häußermann: Die Bamberger Pfisterdrucke: Frühe Inkunabelillustration und Medienwandel  In: sehepunkte 10 (2010), Nr. 1 [15.01.2010],URL: http://www.sehepunkte.de/2010/01/15774.html

Frauen in der Frühen Neuzeit. Lebensentwürfe in Kunst und Literatur. Herausgegeben von Anne-Marie Bonnat und Barbara Schellewand. Köln, Weimar, Wien 2004.In: Mittellateinisches Jahrbuch 41, 2006, S 441-445.

Wilhelm Werner von Zimmern: Totentanz. Hrsg. und kommentiert von Christian Kiening (= Bibliotheca Suevica; No. 9), Eggingen / Konstanz: Edition Isele 2004. In: sehepunkte 6 (2006), Nr. 3 [15.03.2006],
URL: http://www.sehepunkte.de/2006/03/8209.html

Peter Schmidt: Gedruckte Bilder in handgeschriebenen Büchern. Zum Gebrauch von Druckgraphik im 15. Jahrhundert (= Pictura et Poesis; Bd. 16), Köln / Weimar / Wien: Böhlau 2003). In: sehepunkte 5 (2005), Nr. 1 [15.01.2005],
URL: http://www.sehepunkte.de/2005/01/6872.html